Kunsten - Museum of Modern Art Aalborg

:
december 2015
Kunsten - Museum of Modern Art Aalborg - Facade

Den gamle marmorfacade er afmonteret, og nye marmorplader er sat op. Arbejdet er udført af Fruensgaard Byg A/S, der er en af Danmarks få specialister i facader udført i natursten. Foto: Rasmus Hjortshøj.

Kunsten - Museum of Modern Art Aalborg - Rum

Kunsten har måske Skandinaviens smukkeste dagslysrum, og de har gennemgået en nænsom restaurering. Foto: Rasmus Hjortshøj.

Kunsten - Museum of Modern Art Aalborg - Vægge

Der er ingen radiatorer i Kunstens udstillingssale. Her bliver varmen blæst ind gennem riste i gulvet og ud gennem riste i væggene. Foto: Rasmus Hjortshøj.

Kunsten - Museum of Modern Art Aalborg - Black box

Hvor der tidligere var depotrum og toiletter, er der skabt en ’black box’, der giver museet helt nye muligheder for at udstille kunst. Foto: Rasmus Hjortshøj.

Kunsten - Museum of Modern Art Aalborg - Vinduer

Al glasset i museets vinduer er udskiftet med moderne jernfrit energiglas. Det er et mere klart glas, så man undgår et farvefilter mellem inde og ude. Foto: Rasmus Hjortshøj.

previous next

Kunsten – nyt liv i fredet bygning

Respektfuld restaurering og modige nyskabelser under jorden spiller overraskende godt sammen i opdateringen af Alvar Aaltos fredede museums­bygning i Aalborg

Byggefakta

Kunsten - Museum of Modern Art Aalborg
Kong Christians Allé 50
9000 Aalborg
Danmark

Bygherre:
Kunsten - Museum of Modern Art Aalborg
Totalrådgiver:
Erik Møller Arkitekter A/S
Arkitekt:
Erik Møller Arkitekter A/S
Ingeniør:
Søren Jensen Rådgivende Ingeniørfirma A/S
Andre aktører:
Ib Andersen VVS A/S, Fruensgaard Byg A/S, GHB Landskabsarkitekter a/s
Areal:
6700 kvm.
Byggesum: 
155 mio. kr.
Byggeperiode:
august 2014 - december 2015

Det var ikke så lidt af et kultursammenstød, da den traditionelle arbejder- og fabriksby Aalborg i 1972 indviede Nordjyllands Kunstmuseum. Den marmorbeklædte museumsbygning tegnet af den verdenskendte finske arkitekt Alvar Aalto blev hurtigt et yndet offer for folkeviddet.

Sådan forholder det sig ikke længere. I dag er fabrikkerne væk, og Aalborg har transformeret sig til en moderne videns- og uddannelsesby, hvor det ene kulturelle fyrtårn efter det andet er skudt op. Utzon Center, Nordkraft, Musikkens Hus. I den fortælling er Alvar Aaltos ikoniske museumsbygning en tidlig forløber, der passer perfekt ind i den profil, som Aalborg i dag ønsker at tegne af sig selv.

I mellemtiden er bygningen blevet fredet, Nordjyllands Kunstmuseum har skiftet navn til Kunsten, og så var årene begyndt at sætte deres præg på bygningen. Derfor er der nu gennemført en omfattende restaurering og revitalisering af Alvar Aaltos arkitektoniske perle.

Projektet omfatter blandt andet en gennemgribende restaurering af bygningen og parken, en revitalisering af udstillingsarealer og publikumsfaciliteter, et bedre flow gennem museet samt nye og forbedrede personalefaciliteter. Bygningens status som fredet har sat sine klare rammer for arbejdet, men ved at grave ned i jorden og med en bedre udnyttelse af det underliggende parterre-plan er der tilføjet modige nyskabelser, der fungerer overraskende godt i bugen på Aaltos bygning.

Fantastisk hus at klappe på

Erik Møller Arkitekter A/S har været totalrådgiver på restaureringen og revitaliseringen af Kunsten.

– Det er et fantastisk hus, og det har været en spændende opgave at få lov til at klappe på det. Jeg har stor respekt for Aalto som arkitekt. Han havde en enestående evne til at skabe liv mellem væggene, og revitaliseringen af museet er da også sket i hans ånd, siger Trine Neble, kongelig bygningsinspektør, arkitekt maa og partner hos Erik Møller Arkitekter.

– Vores opgave har bestået i at bevare mest muligt af Aaltos enestående bygning og samtidig skabe et moderne og tidssvarende museum. Det er lykkedes os at opfylde museets ønsker inden for husets rammer ved at operere under jorden. Det er også her, de væsentligste ændringer er foretaget – både i parterre-plan og i kælderen.
Til gengæld har stueetagen – hvor Aalto er stærkest repræsenteret – været så godt som urørlig. Der er sket ændringer i velkomstarealet, museumsbutikken er flyttet og har fået mere plads, og så er der etableret et vidensrum i den gamle kammermusiksal. Men ellers er der tale om en yderst nænsom restaurering.

– Vi har været tro over for Aaltos arkitektoniske sprog og hans materialeholdning. Aalto arbejdede i virkeligheden med et meget begrænset materialevalg – træ, tegl, marmor, messing og beton. Det har vi respekteret. Jeg vil gerne have, at publikum føler, at de kommer tilbage til et museum, som de kender, men som samtidig er opgraderet til de krav, der i dag stilles til et museumsbesøg, siger Trine Neble.

Mørket i dybet

En ny trappe fra udstillingsarealerne i stueetagen fører direkte ned i museets nye ’black box’. Hvor der tidligere var depotrum og toiletter, er der skabt et stort og fleksibelt udstillingsrum. Her kan man dyrke mørket, som arkitekt maa Lars Bendrup fra Transform udtrykker det. Hans virksomhed har arbejdet tæt sammen med Erik Møller Arkitekter om restaureringen og revitaliseringen af Kunsten.

Sider

Andre byggerier i Byggeplads.dk 2015 nr. 6

Uddannelsescenter

Aarhus Social- og Sundhedsskole

Klassiske tagformer med stor rumlig variation

Bolig

Alberts Have

Traditionelle rækkehuse i utraditionel udformning

Domicil

Alfa Laval

Stringens i hvid beton

Sport

Arena Næstved

Moderne mødested for kulturoplevelse

Kontorhus

Copenhagen Towers II

Frokost i det grønne

Kulturcenter

Kunsten - Museum of Modern Art Aalborg

Kunsten – nyt liv i fredet bygning

Domicil

Microsoft-domicil

Et hus til en ny tids arbejde

Plejecenter og genoptræning

Plejecenter Fjordstjernen

Seniorboliger i harmoni med naturen

Bolig

Sluseholmen, Karré O

Med vandet som nabo

Transportcenter

Trafiktårnet Vest

Trafiktårn med runde former

Bolig

Urtehaven

Amager light

Bolig

Valby Maskinfabrik, P1 og P2-hallerne

Industriel arkitektur med nye formål