Metroselskabet og Hovedstadens Letbane

:
december 2015
Metroselskabet og Hovedstadens Letbane - Facade

Seneste etape af anlægs- og driftsdomicilet for Metro­selskabet og Københavns Let­bane A/S er ved at stå færdigt og tilfører 1.800 kvm. Flex Modul har leveret præfabrikerede moduler til sagen.

Metroselskabet og Hovedstadens Letbane - Facade II

Facadebeklædningen er fra Cembrit og udgøres af fiberforstærkede cementplader. Farveforskellen er midlertidig og fortoner sig over tid med lyspåvirkning.

Metroselskabet og Hovedstadens Letbane - Storrumskontorer

Indretningen af de nye arealer sker primært som storrumskontorer, ligesom Metroselskabet også får et nyt auditorium i to plan.

Metroselskabet og Hovedstadens Letbane - Glasvægge

Metroselskabet og Københavns Letbanes anlægs- og driftsfolk deles om administrationslokalerne, der er designet med stor åbenhed med f.eks. glasvægge til hurtig og tvangfri kommunikation.

previous next

Box Office

Metroselskabet i København vokser i takt med nye linjer. Nu har rådgivnings- og driftsselskabet knopskudt endnu en arealudvidelse. Det er fjerde gang

Byggefakta

Metroselskabet og Hovedstadens Letbane
Metrovej 5
2300 København S
Danmark

Bygherre:
Metroselskabet I/S, Hovedstadens Letbane A/S
Bygherrerådgiver:
Bascon A/S
Arkitekt:
Flex Modul A/S
Totalentreprenør:
Flex Modul A/S
Ingeniør:
Viborg Ingeniørerne A/S, Wullum Pasgaard A/S
Areal:
1800 kvm.
Byggesum: 
26 mio. kr.
Byggeperiode:
april 2015 - september 2015

Metroselskabet og Hovedstadens Letbane A/S er ansvarlig for både anlæg og drift af metroen i København – og nu også for Københavns Letbane. Det er en opgave, der – helt i tråd med den underjordiske transport – er kendetegnet af hurtighed og fleksibilitet. Forandring gennem vækst er en mejslet overskrift, mens metronettets linjenet hver dag udvides dybt under hovedstaden.

Det stiller krav til de rammer, som – rent fysisk – skal huse en så dynamisk organisation, der tilmed er sat i verden mærket med en udløbsdato.

– Det er politisk vedtaget, at Metroselskabet i sin nuværende funktion kun skal have hjemme her på adressen, så længe vi bygger, forklarer projektleder for opførelsen og udvidelsen af Metroselskabets hovedkvarter i Ørestad, arkitekt MAA Steen Melholt. Han trækker også lidt på smilebåndet af sin egen beskrivelse, for i skrivende stund ved ingen, hvornår byggeriet er bragt til ende. Senest har Metroselskabet tilmed overtaget ansvaret for planlægning og opførelse af Københavns Letbane, så at se ti år frem er ikke svært her fra Metrovej.

I det lys er det prisværdigt, at Metroens anlægs- og driftsselskab har valgt at opføre sine kontorfaciliteter som modulbyggeri, der ikke bare problemfrit kan skyde aflæggere ved at tilføre flere ‘bokse’, men også kan skilles ad og genbruges til andre formål, når engang deres mission for Metroselskabet er udtjent.

Sammen med entreprenører med speciale i netop den type industrialiseret og præfabrikeret byggeri har Metroselskabet som bygherre efterhånden bygget sig til 8.000 kvm over fire etaper. Det er sket siden 2008.

Kompatibilitet

Senest er godt 70 ‘containere’ ankommet fra producenten og totalentreprenøren Flex Moduls fabrik i Vinderup: De er udstyret med alle installationer, når de stables og samles i tre etagers højde; på fem arbejdsdage fik Metroselskabet en udvidelse på i alt godt og vel 1.800 kvm!

– Derefter skal interiøret så apteres, forklarer Steen Melholt, men kan også konkludere, at det færdige byggeri er udført på fem måneder.

– Modulbyggeri giver os på den måde netop, hvad vi har brug for: Høj og præcis kvalitet til tiden og med en meget kort mangelliste, konstaterer Steen Melholt, som nu har erfaringer med to af de førende leverandører af modulbyggeri herhjemme, Scandi Byg og Flex Modul. Det er prisværdigt, at der bygges efter modulstandarder, som betyder, at moduler fra mere end en enkelt leverandør er kompatible.

– Metoden er så fremkommelig, at det egentlig kun er fantasien, der sætter grænser for, hvad man vil bruge den til, vurderer arkitekten Steen Melholt.

Beskyttet miljø

Om det moduliserede byggeri forklarer Flex Modul A/S, at produktion­en sker i et beskyttet miljø, hvor arbejdsprocesserne er optimeret og effektiviseret.

De konstruktive elementer som loft, vægge og gulv produceres ved arbejdsborde. Herefter løftes elementerne til montageafdelingen, hvor de samles til boksmoduler.

Faste underleverandører af el og vvs monterer deres installationer, så modulerne er ca. 85 procent færdige, når de forlader fabrikken, oplyser Flex Modul, der også sikrer en konstant styring af temperatur og fugtighed i produktionen. Flex Modul stiller selv med et montagehold, når modulerne skal installeres på byggepladsen.

Sider

Andre byggerier i Byggeplads.dk 2015 nr. 6

Uddannelsescenter

Aarhus Social- og Sundhedsskole

Klassiske tagformer med stor rumlig variation

Bolig

Alberts Have

Traditionelle rækkehuse i utraditionel udformning

Domicil

Alfa Laval

Stringens i hvid beton

Sport

Arena Næstved

Moderne mødested for kulturoplevelse

Kontorhus

Copenhagen Towers II

Frokost i det grønne

Kulturcenter

Kunsten - Museum of Modern Art Aalborg

Kunsten – nyt liv i fredet bygning

Domicil

Microsoft-domicil

Et hus til en ny tids arbejde

Plejecenter og genoptræning

Plejecenter Fjordstjernen

Seniorboliger i harmoni med naturen

Bolig

Sluseholmen, Karré O

Med vandet som nabo

Transportcenter

Trafiktårnet Vest

Trafiktårn med runde former

Bolig

Urtehaven

Amager light

Bolig

Valby Maskinfabrik, P1 og P2-hallerne

Industriel arkitektur med nye formål