Krydstogtterminal Nordhavn

:
juni 2014
Antallet af krydstogtsgæster er steget fra 259.000 til 805.000 på godt 10 år.
Den varierende hældning på tagfladerne giver meget varierede rumoplevelser i de indvendige rum, der sine steder har en loftshøjde på 15 meter.
Hver af de tre 20 fods containere er forbundet af en trappe, der løber op på taget af den øverste container, hvor der er et udsigtsplateau i otte meters højde.
En kerne med bl.a. toiletter skiller passager- og bagagedelen i hver terminal. Malerfirmaet V.S. Larsen A/S har stået for det indvendige malerarbejde.
De store, hvide felter i terminalbygningernes facader er opbygget i kanalplastplader fra Rodeca, som er leveret af Mogens Rasmussen Middelfart A/S, mens Dansk Aluteknik ApS har monteret partierne.
previous next

Som en rejselysten flåde

Med den nye krydstogtsterminal i Nordhavn cementeres Københavns status som en af Østersøens vigtigste krydstogtsdestinationer

Byggefakta

Krydstogtterminal Nordhavn
Københavns Nordhavn
2150 Nordhavn
Danmark

Bygherre:
By & Havn I/S
Bygherrerådgiver:
Arpe & Kjeldsholm A/S
Arkitekt:
CCO A/S
Hovedentreprenør:
Einar Kornerup A/S
Ingeniør:
Grontmij A/S, EKJ Rådgivende Ingeniører A/S
Andre aktører:
Spæncom A/S
Areal:
9900 kvm.
Byggesum: 
100 mio. kr.
Byggeperiode:
august 2013 - maj 2014

Et af de områder af København, hvor der vil være mest tryk på byudviklingen de kommende mange år er Nordhavn. Når bydelen til sin tid er fuldt udbygget, forventes den at rumme helt op til 40.000 beboere og et lignende antal arbejdspladser. I Indre Nordhavn omkring Århusgade er man ved at etablere et bykvarter, der i løbet af de næste 10 år forventes at give plads til omkring 3.000 nye beboere og 6-7.000 arbejdspladser. Nordhavnen blev anlagt i slutningen af 1800-tallet nord for Københavns Frihavn ved opfyldning i Svanemøllebugten og i takt med, at de øvrige havneområder er blevet inddraget til beboelses- og erhvervsområder, er hovedparten af Københavns Havns egentlige havneaktiviteter flyttet til Nordhavn.

Den igangværende udvidelse af Nordhavn ved opfyldning af materiale fra blandt andet metrobyggeriet er på 100 hektar – det er den største i byens historie og svarer til en hel procents udvidelse af Københavns samlede areal. For at give plads til de nye kvarterer har det været nødvendigt at flytte anløb for de skibe, der ligger natten over fra kajpladser længere inde i havnen og ud til den nyanlagte krydstogtskaj.

Populær destination

Den nye kaj er 1,1 km lang og 70 meter bred og giver plads til tre store eller fire lidt mindre krydstogtsskibe af gangen. De nyeste skibe, som sejler rundt i Østersøen, er op til 340 meter lange og rummer op mod 4.000 passagerer.

- Det, der gør København så attraktiv som krydstogtsdestination er, at man lynhurtigt kan komme fra lufthavnen og ombord på krydstogtsskibet – det kan man ikke i særlig mange byer. Og så ligger vi geografisk rigtig godt, når man skal videre rundt i Europa, forklarer Jesper Kusk Pedersen fra CCO (Christensen & Co Arkitekter). Han har som projekt- og projekteringsleder været med i byggeriet hele vejen fra start.

Den nye terminal er en god investering for byen, da netop krydstogtsturismen er stærkt stigende. På godt 10 år er antallet af krydstogtsgæster i København steget fra 259.000 til 805.000, og de lægger mange penge i byen.

By og Havn er bygherre på projektet, mens Copenhagen Malmø Port (CMP) står som bruger.

Rådgiverfirmaet Arpe & Kjeldsholm A/S kom ind i projektet i foråret 2013 som bygherrerådgiver i forbindelse med prækvalifikationen, som de var med til at færdiggøre materialet til, fortæller Niels Secher fra Arpe & Kjeldsholm. Firmaet har hjulpet bygherren med at forhandle aftalevilkår, skrive aftaler og varetage den overordnede koordinering mellem bygherre og entreprenør, ligesom de har stået for den overordnede byggeledelse og økonomistyring.

Stor vægt på logistikken

Langs kajen er der bygget tre næsten ens terminalbygninger, hver på 3.300 kvm. Halvdelen af hver terminal bruges til bagagehåndtering, mens den anden halvdel rummer ventesal og passagerfaciliteter i form af reception, café, butik og toiletter. I lighed med en lufthavn ledes passagerer, der skal ombord på skibene igennem et sikkerhedstjek, før de kommer ind i terminalen. Selve kajen er afskærmet af et højt sikkerhedshegn.

Den nye krydstogtskaj, der ventes at stå for 60 procent af krydstogtstrafikken til København, muliggør betjening af såkaldte ‘turnaround’ skibe, som er krydstogtskibe, der skifter passagerer og besætning i København, og skal ligge ved kaj natten over. Desuden modtager disse skibe vand, proviant og andre fornødenheder.

Sider

Andre byggerier i Byggeplads.dk 2014 nr. 3

Butik

Bygma Aabenraa

Bygma i nye rammer

Butik

Bygma Aabenraa

Bygma i nye rammer

Museum

Danmarks Borgcenter

Et vindue til fortiden

Domicil

Dong Energy

Det samlende element

Bolig

Elkærparken

Fuld valuta for pengene

Forsyningsanlæg

Energitårnet

Et monument over fornuftig energiproduktion

Forlystelsescenter

Ghost - The Haunted House

Ældet western-pragtvilla - med spøgelser

Domicil

HKJ Group

Under ét tag

Kontorhus

Kontorhus Eternitten

Genoplivning af den gamle eternitfabrik

Bolig

Korskærparken

Boligglæde bag facaden

Transportcenter

Krydstogtterminal Nordhavn

Som en rejselysten flåde

Kulturcenter

Musikkens Hus

Musikkens Hus blev akustikkens hus

Bolig

Olof Palme Parken

Parkboliger i kridhvid beton

Butik

Silvan og Netto

Et godt sted at handle

Bolig

Urban House

Nul fejl!

Offentlige kontorer

Værdipark Skanderborg

Ny vinkel på værdierne

Skole

Øster Farimagsgades Skole

Tradition og fornyelse