Karréen
Borgergade
6700
Esbjerg
Danmark
Byggeriet af Karréen i Esbjergs bymidte er blevet fulgt med stor interesse – ikke blot på grund af projektets gigantiske omfang, men også fordi Karréen, sammen med et nyetableret butikscenter i umiddelbar nærhed, giver området omkring Esbjerg Banegård en ny tyngde – i både konkret og overført betydning.Samtidig har grunden, der nu huser den mere end 18.000 kvm store Karréen – som omkranser Kongensgade, Englandsgade og Borgergade, en helt særlig historik og betydning – ikke mindst for bygherren, KD-Selskaberne, der ejes af familien Keld Droob. Det var nemlig her Ferdinand Droob i 1932 åbnede sin købmandsbutik og dermed lagde grunden til nutidens omfattende familievirksomhed.
Planerne om at føje nye æstetiske værdier til området har ligget i skuffen en rum tid, og allerede i 2010 blev der udskrevet en arkitektkonkurrence for at finde frem til det helt rigtige projekt. Projektet blev efterfølgende overdraget til Arkitektfirmaet Rudolf Lolk A/S, som sammen med arkitekt Jesper Thyge Brøgger fra Odense, har skabt skitserne til det projekt, som nu står færdigt. Nedbrydning af den eksisterende bygningsmasse gik i gang i 2015, og i starten af 2016 var man så klar til at stikke spaden i jorden til en karré, som har fundet sin form i ly af en stram lokalplan.
– Lokalplanen har betydet en række justeringer undervejs, men overordnet har vi arbejdet med et projekt, som lægger sig i forlængelse af byens byggestil. Det har betydet en randbebyggelse opført med en række karakteristiske dybe gennemskæringer af bygningskroppene, forklarer arkitekt og medindehaver af Arkitektfirmaet Rudolf Lolk A/S, Theodor Vodder. Han er sammen med Jesper Thyge Brøgger hovedansvarlig for byggeriets arkitektoniske fremtoning og har arbejdet målrettet på at skabe harmoni i den samlede karré med bløde overgange til de eksisterende bygninger blandt andet gennem en variation i bygningshøjden, der veksler mellem to-syv etager.
– Vi har gjort brug af forskellige arkitektoniske greb for at opnå variation, rytme og transparens i byggeriet. Ud over de mange gennemskæringer, som giver indkig til den indre gård og bygningerne på den anden side af karréen, så har vi også arbejdet med materialerne. Der er valgt en meget lys, naturfarvet teglsten, som giver visuel lethed. I kontrast til det er der skabt mørkere felter beklædt med mørkebrune facadeplader i varierende bredder, fortæller Theodor Vodder, der glæder sig over samarbejdet med en meget engageret bygherre.
– De forskellige gennemskæringer bevirker, at Karréen opleves som enkeltbygninger med varierende facaderytme og højde. De mange ind- og udkig giver samtidig mulighed for at tilføre boligerne dagslys i gavle og at indrette opholdsarealer i form af terrasser, men også for at få solindfald og udsyn fra gårdrummets opholdsarealer, uddyber Theodor Vodder, der også kan fortælle, at alle gavle indrammes af brede teglbjælker.
Facadernes dynamiske rytme understøttes af lette fiberbetonaltaner med glasværn og mørke træ/alu-vinduer. Der er kun anvendt to formater på vinduerne, men ved at forskyde dem i forhold til hinanden opnås en fornemmelse af variation.