P. Christensen bilhus
Trianglen 11
6000
Kolding
Danmark
Pladsen i det eksisterende bilhus blev for trang, og derfor har P. Christensen nu opført et nyt og topmoderne byggeri, som matcher de eksklusive bilmærker Mercedes, Chrysler, Jeep, Dodge og Smart, som er udstillet i den imponerende, cirkulære udstillingshal. Bilhuset blev opført på ni måneder, og bygherren kunne sammen med medarbejderstaben og de funklende nye biler flytte ind fire uger før tid.
- Vores kapacitet var for lille i det gamle domicil. Og da vi kunne fornemme, at der var styr på tingene, og vi var foran tidsplanen, kunne vi ligeså godt fremrykke processen. Det har naturligvis kun kunnet lade sig gøre, fordi Kjæhr & Trillingsgaard har leveret et professionelt stykke arbejde, udtaler bygherre Peter Christensen, som også samarbejdede med Kjæhr og Trillingsgaard på det tidligere domicil fra 1972.
Når man bygger under Mercedes-navnet, er der visse krav, der skal overholdes, for indpakningen skal naturligvis passe til produktet.
- Mercedes har et kodeks for, hvordan sådan et byggeri skal se ud, og der er fra starten lagt an til en høj overligger på kvaliteten. Jeg ser på ingen måde restriktionerne som en spændetrøje – tværtimod var det en god guideline at have, siger arkitekt Jesper Thyge Brøgger.
Han pointerer, at der ud over de givne krav til for eksempel overflader, struktur og farver, fra bygherrens side var fokus på husets funktionalitet og på, at driften kom i første række. Derfor var én af udfordringerne også at lave en arbejdsplads, der både kælede for æstetikken, men som samtidig tog højde for medarbejdernes daglige rutiner.
- Derfor samlede vi alle husets specialister og nedsatte en styregruppe, hvor husets forskellige funktioner var repræsenteret. På den måde blev alle hørt. Styregruppen bestod af 6-7 beslutningsdygtige personer, som hurtigt fik problematikkerne vendt med afdelingerne, og fra første ”go” gik der kun tre måneder, til vi stod med et færdigt oplæg i hånden, fortæller Jesper Thyge Brøgger.
Selve bygningen består af en imponerende kæmpe rotunde, der fungerer som showroom og en mere firkantet struktur på værkstedsdelen slået an af en lang, sort tagskive. De to former møder hinanden i en langstrakt, overdækket hovedindgang, som naturligt leder kunderne ind i et stort vindfang udført af Glasalu i HansenFenster med skydedørsautomatik fra Besam. Et stort ovenlys skaber højde og lys i rummet. Her fra bygningens naturlige centrum, hvor indskrivning til værkstedet også foregår, er der kig til alle centrale funktioner. Ligefrem er værkførerne samlet i et åbent kontormiljø midt mellem værksted og reservedelslager. En vigtig pointe her er den visuelle kontakt, der via vinduespartier i væggen skabes mellem værksted og værkførerne bag skrivebordene.
- Her er skabt et spændingsfelt centralt i bygningen, for alle medarbejdere færdes gennem dette rum, forklarer Jesper Thyge Brøgger.
Over administrationen svæver en åben gangbro, hvor mekanikere har direkte adgang til den indskudte førstesal, som huser kantine og omklædningsrum.
- Fra begge værksteder kan personalet benytte de ”hemmelige gange”, som går op til førstesalen, uden at forstyrre kunderne. Men samtidigt bevarer man kontakten og det dynamiske udtryk i bygningen, siger Jesper Thyge Brøgger.