Lufthavn Finger C

:
november 2015
Lufthavn Finger C - Facade

Den toetagers bygning, der betjener de fjerne ruter og de enorme Airbus A380 fly, er hævet over terræn på søjler, og markerer den endelige afslutning af Finger C.

Lufthavn Finger C - Indskæringer

Symmetrisk placerede indskæringer i bygningen er fremhævet med hvidt i den ellers sorte bygning, og markerer flyenes standpladser.

Lufthavn Finger C - Lounge

Forskellige typer møblering og intime zoner skal ”nudge” passagererne til at udnytte hele loungen. De 2 meter store specialdesignede LED-armaturer giver en dagslyslignende belysning.

previous next

Det bedste udgangspunkt for en lang flyvetur

Den nyeste tilføjelse til Københavns Lufthavns Finger C indpasser sig overbevisende i helheden og rummer samtidigt betydelig nytænkning i indretning og funktion

Byggefakta

Lufthavn Finger C
Lufthavnsboulevarden 6
2770 Kastrup
Danmark

Bygherre:
Københavns Lufthavne A/S
Arkitekt:
Schmidt, Hammer & Lassen A/S
Hovedentreprenør:
Jakon A/S
Ingeniør:
MOE A/S
Areal:
6300 kvm.
Byggesum: 
110 mio. kr.
Byggeperiode:
august 2014 - august 2015

Som led i Københavns Lufthavns strategi om gradvist at udbygge og tilpasse kapaciteten i det eksisterende terminalkompleks til nye krav og stigende passagermængder, har Finger C fået endnu en tilføjelse. Fingeren, der betjener de fjerne destinationer, blev senest udvidet i 2012.

Den nye udvidelse rummer tre nye gates med tilhørende loungeområder, der giver hele fingeren et løft via nytænkning af både passagerflow, logistik og indretning.

Projektet er tegnet af Schmidt Hammer Lassen Architects i samarbejde med det rådgivende ingeniørfirma MOE, der er en af lufthavnens faste samarbejdspartnere.

Klar til A380

Bygningen kobler sig direkte på den seneste udvidelse af fingeren, men fremstår helt selvstændigt som en rektangulær bygning i to etager, der er hævet op på betonsøjler for at tillade passage af køretøjer nedenunder. Symmetriske indskæringer i begge sider giver plads til standpladser, hvor flyene kan få snuderne helt tæt på bygningens etagehøje vinduespartier ind til loungeområdet. Indskæringerne er effektfuldt fremhævet med kontrasterende, hvide flader, som på en arkitekturmodel eller en snitperspektivtegning. Den tredje standplads betjenes fra enden af bygningen med hele to flybroer. Den er nemlig forbeholdt de mægtige Airbus A380 fly, som flyselskabet Emirates fra 1. december 2015 indsætter på ruten til København.

- Hvor Finger A og B har en klar struktur og arkitektur, har Finger C knopskudt volumener siden 70’erne og endte meget abrupt, forklarer sagsarkitekt fra SHL Mads Dyssel Engel.

- Det har været vigtigt at skabe en klar afslutning på fingeren, for den kan ikke blive længere. Den rektangulære form med en gavl ud mod landingsbanerne, der skal kunne bruges til markedsføring, var i høj grad givet grundet de eksisterende standpladser, men vi har nuanceret den med indskæringerne og de sorte perforerede trapez-plader på facaderne, der også kører forbi vinduerne og giver et blidt artikuleret lys inde i loungen, siger Mads Dyssel Engel.

Lyst og afstressende

- Det sorte ydre favner det lette indre, hvor man bevæger sig som i en sky med hvide marmorgulve og en lys, let, rationel og typisk skandinavisk indretning. Når man kommer fra f.eks. USA, Fjernøsten eller Afrika er terminalen jo det første indtryk man får af Danmark. Vi har ønsket at skabe en dæmpet, kontemplativ stemning, så man kan få ro på sig inden en flyvetur på måske 14-15 timer, forklarer Mads Dyssel Engel.

- Førstesalen er ét stort loungeområde. Ude i verden er man ved at gå væk fra ”loungeboarding” til fordel for ”gateboarding” - det sparer plads fordi loungeområde og gangarealer kan flyde sammen, og det giver passagererne en bedre oplevelse. Et andet vigtigt element i indretningen, er at siddemøblerne ikke står i lange rækker, men i mindre, mere intime klynger. Desuden er stolene tættest på gangen i rent træ mens dem længere inde er polstret for at lokke folk til at udnytte hele rummet i stedet for at klumpe sig sammen langs gangen. Det kaldes ”Nudging”, som kan oversættes til positiv adfærdsændring via bevidst design. Møbleringen har også forskellige zoner, hvor man bl.a. kan stå eller sidde højt ved stationer med stik til iPads o. lign., siger Mads Dyssel Engel.

Konstruktioner

Af hensyn til behovet for en meget kort byggetid, har man valgt en så enkel konstruktionsmetode som muligt. Huset består af tre huldæk, der bæres af betonsøjler. Facaderne består, udover de store glaspartier, af opretstående PAROC elementer beklædt med trapez-plader.

Sider

Andre byggerier i Byggeplads.dk 2015 nr. 5

Uddannelsescenter

Aalborg Universitet, Esbjerg

Robust byggeri i organisk indpakning

Bolig

Artillerihaven

Kartoffelrækker à la mode

Børneinstitution

Bulderby

En by i børneskala

Ungdomsbolig

Campus Kollegiet

Kollegium med råt beton-look

Hospital

DNU / N2

Dagslyset vigtig del af moderne hospital

Ungdomsbolig

Finlandkaj

Ungdomsboliger på grundlag af gammelt pakhus

Forskningscenter

Force Technology

Ny fortolkning af en eksisterende bygning

Plejecenter og genoptræning

Kjellerup Friplejehjem

Plejehjem med eget uderum til alle

Uddannelsescenter

København Nord

Lyngby, London og den røde løber

Lufthavn

Lufthavn Finger C

Det bedste udgangspunkt for en lang flyvetur

Bolig

Musikhuskvarteret, etape 1

Luksuslejligheder på kajkanten

Hospital

Psykiatrisk Sygehus Aabenraa

Med lyset som ledetråd

Bolig

Strandkanten

Have til byboere

Bolig

Sønderparken, Fredericia

Omfattende sanering med tegl som face-lift