Butiksejendom

:
marts 2007

Tre indgangspartier i glas og marmor med hver af butikkernes navnetræk fører ind i den fælles foyer. ”Bygningen ligger så synligt, at den bliver en vigtig del af butikkernes markedsføring,” siger arkitekt Steen Madsen fra Arkitektfirmaet Finn Østergaard A/S.

Den transparente foyer træder frem fra facaden som en stor og markant indgang til de to butiksetager. Bageste del af bygningen er lavere og huser bl.a. lagerhaller. ”Generelt for byggeriet er den store fleksibilitet i de lette skillevægge,” siger Jesper Christensen fra HP Gruppen A/S.

Spillet mellem de store glasflader og den blank- pudsede marmor tilfører indgangspartierne en stor elegance.
 

De store installationer under loftet i butikkerne er både meget synlige og meget diskrete. Tekstilkanalerne til ventilationen er signeret KE Fibertec AS, mens strålevarmen er leveret af Helge Frandsen A/S.

previous next

Effektiv markedsføring i glas og marmor

Nybygget bofællesskab med IDEmøbler, Punkt 1 og HTH som beboere udnytter synergien mellem de enkelte butikker

Byggefakta

Butiksejendom
Frederikshavnsvej 320
9800 Hjørring
Danmark

Bygherre:
IDE-Punkt Ejendomme A/S
Arkitekt:
Arkitektfirmaet Finn Østergaard A/S
Totalentreprenør:
HP Gruppen af 1953 A/S
Ingeniør:
Brix & Kamp A/S
Areal:
8400 kvm.
Byggesum:
Ikke oplyst

Allerede en måned efter åbningen af den markante butiksejendom i udkanten af Hjørring kan beboerne konstatere, at investeringen virker.

- Vi har haft dobbelt så mange kunder i butikken som i samme måned sidste år, fortæller en tilfreds Carsten T. Østergaard fra IDE-Punkt Ejendomme, der er bygherre på projektet.

HP Gruppen A/S af 1953 har været totalentreprenør på projektet, Arkitektfirmaet Finn Østergaard A/S har tegnet, mens ingeniørarbejdet på byggeriet har været lagt i hænderne på ingeniørfirmaet Brix og Kamp A/S.

Bag bygherrenavnet ligger et samarbejde mellem møbelforretningen IDEmøbler A/S og hvidevareforhandleren Punkt 1, som i den nye butiksejendom har selskab af køkkenfirmaet HTH som lejere.

- Vi er alle tre virksomheder, der bruger rigtig mange kræfter på markedsføring, og som alle tre er særdeles kendte i befolkningen. Og det er bl.a. denne store grad af genkendelighed, vi gerne vil udnytte i vores fælles center, siger han.

Derfor er det også meget vigtigt, at butikkerne faktisk kan kæde den store fremgang i antallet af kunder sammen med en opgørelse, der viser, at de til sammen har brugt færre markedsføringskroner dette efterår.

- Så konklusionen er: Det virker, siger Carsten Østergaard.

Arkitektonisk markedsføring

Hensynet til en effektiv markedsføring af butikkerne har vejet tungt i selve udformningen af ejendommen. Placeringen tæt ved motorvejen og klos op af en af de travleste indfaldsveje til Hjørring giver i sig selv en stor eksponering.

- Derudover har vi ønsket at sikre en både tydelig og afdæmpet skiltning af byggeriet. Vi har villet signalere, at ”her ligger butikker med fingeren på pulsen” – men uden at stable en forvirrende skilteskov på benene, siger arkitekt Steen Madsen.

Derfor er byggeriet også – næsten diskret – kun forsynet med et enkelt skilt for hver af de tre butikker i ejendommen, som til gengæld får lov til at smykke sig med en både harmonisk og stilfuld facade. Indgangspartierne i glas er kranset med flader af mørk, blank marmor – og fører ind til en stor, fælles foyer, hvorfra der er adgang til de enkelte butikker.

Foyeren kommer dermed til at fungere som en slags strøggade og opholdsområde. Med masser af lys gennem de store glasvægge – både i selve facaden og i store glaspartier i begge hjørner af bygningen. Foyeren rejser sig to etager i højden og inviterer kunderne til at opleve rummeligheden fra balkoner i begge ender af området og fra en gangbro, der fører fra den totalt gennemsigtige elevator til byggeriets øverste etage.

Adgang til de øverste butikker sker desuden via et rullende fortov fra foyeren.

Behagelig strålevarme

Opvarmningssystemerne til hele butiksejendommen er leveret af Helge Frandsen A/S. Butikkerne er udstyret med Waterstrip strålevarme og i tilhørende lagre er der leveret vandbaseret AREO kalorifere.

Waterstrip strålevarmepaneler opvarmer konstruktionsdelene og ikke luften. Dette medfører, at varmen ikke stiger til vejrs, og derfor opnås den ønskede varme med meget lavere energiforbrug. I butikkerne i centret ønskede man optimal komfort, hvilket man opnår med Waterstrip paneler, som udsender en naturlig behagelig varme, uden kuldepunkter eller træk – og med en meget lille forskel på temperatur mellem gulv og loft, også ved meget store lofthøjder. Derudover er der ingen støj, hvilket er nødvendig for god kundebetjening. Ligesom støvet ikke hvirvles rundt, hvilket er meget vigtigt i et butikscenter, hvor der er varer på hylderne.

Sider

Andre byggerier i Byggeplads.dk 2006 nr. 6

Butikscenter

Butiksejendom

Effektiv markedsføring i glas og marmor

Butikscenter

Bytorv Horsens

Handelstorv i Horsens

Sport

Essex Park Randers

Ny ramme om Randers FC

Butikscenter

Gallerierne

Shoppingmekka i bymidten

Bolig

Garnisonsparken

Svævende boliger i et levende område

Skole

IBC Kolding

IBC blev firlænget

Bolig

Kompasset

Tårnby 2

Ungdomsbolig

Korallen

"Korallen" - RUC's nye ikon

Museum

Louisiana

Louisiana cyborg

Bolig

Park Risskov

Begynderbolig i nordisk stil

Sport

Prismen

Lærestykke i form og styrke

Sport

Prismen

Lærestykke i form og styrke

Butikscenter

Ringstedet

Tidløst storcenter i Ringsted

Skole

Skolen på Islands Brygge

Skole med let udtryk

Bolig

Strandbyhus

Esbjerg fra alle sider

Bolig

Søfryd

Ny bydel med egen sø

Domicil

WHO

Et smykkeskrin