Zeta Park
København
Danmark
Normalt kan parkeringshuse være kedelige grå kasser, hvor ønsket om at holde prisen nede gennemsyrer arkitekturen. Sådan er det ikke med det nye parkeringshus Zeta Park i Scandiagade på Teglholmen i København. Her har tegnestuen DesignGroup Architects fået lov til at lege med formgivningen og skabt et meget anderledes parkeringshus.
Det som for alvor får Zeta Park til at skille sig ud, er facaden ud mod Scandiagade. Her har man valgt at bevare den nordlige facade fra Københavns Værft og Flydedok, som tidligere stod på grunden:
- Gavlen på Københavns Værft og Flydedok var dømt bevaringsværdig af Københavns Kommune, så da vi startede med planerne om at bygge på grunden, var ideen først at prøve at lave et parkeringshus i den gamle bygning. Men det kunne ikke hænge sammen. Derfor kom vi på den løsning at bevare facaden og integrere den med en ny bygning bagved, fortæller arkitekt Christian Giese fra DesignGroup Architects.
Facaden er bygget op med tre gavle, som giver associationer til de tre tårne i Københavns byvåben. Hver gavl har murede søjler, som også er markeret i relief på gesimsen. Søjlerne er i gule sten og mellem dem er sat sprossede vinduer. Indtrykket er en lys let kontrast til den øvrige bygnings røde og mere bastante murværk. I forbindelse med opførelsen af parkeringshuset er glasset i facaden skiftet ud, men ellers er gavlen intakt.
Gavlvæggen blev afstivet af en galvaniseret stålkonstruktion, som blev udført af A-L STÅL A/S. Stålet står som en gennemsigtig bygningsdel mellem gavlvæggen og selve parkeringshuset. I det rum, der opstår mellem facaden og parkeringshuset, er etableret nødudgange og en trappe mellem parkeringshusets dæk. Stålet er udført som en søjle- og bjælkekonstruktion, hvor gavlvæggen er gjort fast på med ca. 500 iborede ankre.
For at sikre gavlvæggens stabilitet skulle montagen af stålkonstruktionen ske sideløbende med nedbrydningen af den gamle bygning. En krævende opgave som blev løst af MT Højgaard og A-L STÅL i fællesskab.
Den lodrette opdeling med de tre tårne på den gamle gavl går igen i parkeringshuset, hvor de to indgange er markeret som to tårne, der rager op over resten af bygningen. De lodrette linjer går også igen på facaden. Her har DesignGroup Architects valgt at lave perforerede facadeplader med luft imellem. Facadepladerne er 44 cm brede, koksgrå og har et hulmønster kaldet missing link, som tegnestuen har designet og udviklet i samarbejde med Marius Hansen Facader. Hver facadeplade er 8 cm dyb og vender ud og ind i facaden i et geometrisk mønster. Ind imellem facadepladerne er monteret glasplader, lavet af hærdet lamineret sikkerhedsglas, leveret af DSG Industri A/S til Marius Hansen Facader. Glaspladerne varierer i længden og er op til 4,3 m lange, ligesom der er skabt variation i udtrykket ved at sætte rød folie på indersiden af nogle af glasbåndene. Den røde farve går igen i dørene og indgangspartierne.
- Den røde farve, mønstret i pladerne og den legende måde facadepladerne vender på, er med til at give bygningen liv og bryde den monotoni, som ofte præger parkeringshuse. Et parkeringshus er jo råt. En grå betonklods til opbevaring af biler. Udfordringen er at få kassen til at blive spændende og et bygningsværk i sig selv, forklarer Christian Giese.