Blox
Bryghuspladsen
1220
København K
Danmark
Det er dristigt at kalde Hovedstadens nye arkitekturcenter (DAC) for et moderne eksempel på barokarkitektur.
Når fristelsen alligevel er stor, skyldes det barokmestrenes visioner om arkitektur som et forførende kunstværk, der bringer alle bygningens overflader i arbejde: Gulve, vægge og lofter bliver til et tredimensionelt lærred, der reflekterer arkitektens kunstneriske ambitioner.
Og med den definition som afsæt er Blox i København en hel del mere end et sædvanligt hus i en nordisk, nøgtern definition.
Blox er i stedet en bygning, som søger at forbinde historie og nutid, by og havn, mennesker og maskiner. Det er en bygning, der uophørligt har noget på hjerte og insisterer på at fortælle det.
Navnet henviser til den hollandske tegnestue OMA’s nedskalering af det gigantiske volumen på 26.000 kvm ved hjælp af ”blokke” eller ”bokse”, der er stablet som containere ved Christian Brygges kajkant.
Den idé er fastholdt i husets indre, der fremstår i markante sektioner som ”DAC Passagen” under byens terræn, som samtidig danner en på en gang rummelig og diskret hovedindgang til Dansk Arkitektur Center gennem boghandel og bibliotek; derefter kan man nævne ”Salen”, som er det største samlingsrum, café og restaurant og selvsagt DAC’s imponerende udstillingsområde, der er placeret centralt bygningen.
Dertil kommer Bloxhub, kontorhotel og urbant samarbejdsprojekt, der optager en hel etage; og endelig rummes også de 22 lejeboliger, som projektet har fundet plads til på toppen af det imposante glashus.
Designmanager på projektet for OMA, arkitekten Oliver Wong, har sagt, at Blox har været den mest ”barok-prægede” bygning, som han havde været med til at bygge. En tur rundt i det færdige hus afslører substansen i den beskrivelse: drama og fuld skrue på de scenografiske virkemidler som materialernes potentialer, ornamenter og ikke mindst belysningens mange effekter.
Blox er disponeret med to etager under jord – heraf en til automatparkering af 350 biler – og fem over. Men i den endelig planløsning er der med indskudte etager snarere otte niveauer, der er forbundet med en vifte af trappedesigns fra stål over træ til beton; der er ”rum-i-rummet” hos DAC med sanselige konstruktioner af platforme og balkoner, hvorpå dele af aktuelle udstillinger afvikles, men som også kan beskues gennem øvrige etagers glaspartier og derfra får den efterspurgte karakter af teatrets kulisser.
Som i barokken er her generøs udsmykning, masser af bevægelse, dramatiske og episke linjer, enorme dimensioner, imponerende højder, kontraster, illusioner og en dramatisk brug af både dagslys og belysning.
Blox gør samtidig brug af en indretning, der opløser rummets akser, så fornemmelsen af retning forsvinder. Trafikken bliver vertikalt orientret. Centralt i den øvelse står de vekslende trappeforløb og elevatorer med Kone A/S som indehaveren af en af hovedrollerne.
Ankomsten til DAC Passagen sker således via eskalatorer, hvis forløb delvist befinder sig uden for bygningen.
Som hovedforbindelsen til den forsænkede DAC Passage har Kone leveret to specialdesignede dobbeltrulletrapper, som leder ned til indgangen på andet kælderniveau: i alt fem rulletrapper af typen Transit Mat™ 120. Gennemsnitligt 171 dage med nedbør nødvendiggør, at udendørs rulletrapper i København er gennemtestede og kan stå imod regn, slud, grus, sne og frost.