Teglporten, Teglholmen Øst
Alliancevej 14-36
2450
København SV
Danmark
Ethvert barn ved, at i Venedigs gader sejler man. Men den historie er København godt på vej til at overtage som verdens nye kanalby.
Middelalderbyen i centrum har altid haft kanalerne som en del af sit særpræg; men denne særlige variant af infrastruktur føres nu med ud i de opvoksende boligkvarterer ved havnen, især Sluseholmen, Havneholmen og nu også Teglholmen. Det er et stort plus og en poetisk omstændighed ved de industrialiserede byggeprocesser, der i disse år realiserer tusindvis af nye boliger langs Hovedstadens tidligere så travle kajer.
Teglporten, et projekt af Danielsen Architecture A/S, opført i en totalentreprise af V8 Construction A/S, er ingen undtagelse. Faktisk ligger Teglportens 137 boliger så fedt der på kanten, at de har Teglværksløbets bølger til den ene side (syd) og en af de nyanlagte kanaler til den anden. Det betyder, at dem, der flytter ind her, bliver øboere og har udsigt til vand, uanset placeringen af boligen. De har adresse på en holm. Så kan det ikke blive meget mere maritimt.
Vi er i et område, hvor byggekraner flokkes, og hvor nye etager dagligt skyder i vejret med især boliger, men også nye butikker og en skole er det blevet til i et hæsblæsende tempo. Teglporten har i byggefasen også heddet “karré G”, hvilket henviser til projektets placering side om side med tilsvarende ejendomme med bogstaver fra A til I, alle karrébebyggelser fra det seneste par år.
Arkitekturen anslår sin egen tone, men ikke mere end den integrerer sig i den generelle masterplan for hele Teglholmen.
Den er i lighed med Sluseholmen udarbejdet af Københavns Kommune i 2002 i samarbejde med hollandske Soeters Van Eldonk Ponec Arkitekter. Det var det arkitektfirma, som sammen med landskabsarkitekterne West8 – også fra Holland – udviklede de berømte “Java” og “Borneo”.
Havneholmen i nord til Sluseholmen i syd mod en struktur, der består af kanaler og boligbebyggelser.
Teglportens 137 boliger ligger så strategisk, at man fra parterrets små terrasser kun har få skridt til kajkanten, der beklædes med bolværkstræ med mulighed for ophold. Herfra er der en underholdende udsigt til Sluseholmens bykvarterer og til Sydhavnens havnebad.
De gravede kanaler kommer til at sætte stemningen, ligesom mange kræfter lægges i begrønning og indbydende, inspirerende gårdhaver. Historiens grå og bortgemte karrégårde er for længst fortid. I dag tæller faciliteterne til udelivet næsten mere end arealerne inden for murene.
Teglporten er ingen undtagelse. Her er, hvad man bedst kan betegne som en gårdhave, der både gør tjeneste som ramme om faciliteter til cykler i form af overdækket og skærmet parkering og som et rekreativt opholdsareal, kuperet, bevokset og begrønnet.