Frederiksbjerg Skole
Ingerslev Boulevard 2C
8000
Aarhus C
Danmark
Mange brugere og mange intentioner har været på banen, inden opførelsen af den nye skole tog form. En mosaik af idéer og krav har krævet opmærksomhed, ud over en beliggenhed, der kræver respekt for stedet.
Udefra kan bygningen beskrives som homogen og helstøbt med de karakteristiske teglfacader og den tilpassede skala. Indenfor er strukturen mere åben og kompleks, hvilket har givet plads til en flot åbenhed og en integration mellem etager og funktioner.
Frederiksbjerg Skole har plads til ca. 900 børn og derudover en børnehave og Frederiksbjerg Fritidsklub og den pædagogisk ledede legeplads Skolemarken. Skolens mange udendørs idrætsfaciliteter og legepladser (også dem på tagene) er frit tilgængelige uden for skoletid og giver dermed plads til stor interaktion med det omkringliggende kvarter, for hvem det bliver et naturligt mødested.
Det Aarhusbaserede arkitektfirma Pluskontoret A/S har spillet en afgørende rolle i flere faser af byggeriet som bygherrerådgivere inden for procesledelse, brugerinddragelse og byggeprogram. Pluskontoret har specialiseret sig inden for fire felter, som handler om rum for børn, læring, arbejdsmiljø og bolig og er derfor gået meget kompetente til opgaven. Pluskontoret har forestået al brugerinddragelse i forbindelse med udarbejdelse af byggeprogram og udbudsmateriale, bedømmelse og tilretning af projektet undervejs. Pluskontoret har så at sige været brugernes talerør og advokat og har samtidig brugt sin arkitektfaglighed til at højne funktion og kvalitet. Senest har Pluskontoret været involveret i inventarudbud – valget af inventaret hænger tæt sammen med de pædagogiske planer for undervisningen.
Britta Hjuler er arkitekt og bygherrerådgiver hos Pluskontoret og har været involveret i den meget lange proces, fra programmering til indflytning. Bevægelsestemaet har været centralt fra begyndelsen af, idet både forvaltning og skole var enige i, at der skal være mulighed for bevægelse overalt på skolen. Gennem en lang række workshops blev der arbejdet med at finde ud af, hvordan den nye skole skulle være. Brugerne blev involveret i udarbejdelsen af funktionsdiagrammer og rumbeskrivelser til byggeprogrammet. Britta Hjuler fortæller:
– Vores fornemste opgave som bygherrerådgivere og procesledere var at stille spørgsmål, lytte og holde fast – på den måde har vi skabt den bedste værdi for bygherre.
Skolen er struktureret således, at de tre afdelinger indskoling, mellemtrin og udskoling har hver deres klynge, for at styrke de små fællesskaber i det store. Bygningsfysisk er det blevet således, at udskoling ligger på plan 3, mellemtrin på plan 2 og indskoling nederst i huset sammen med børnehave og fællesfaciliteter. Undervisningsmiljøet består på hele skolen af tre gennemgående typer læringsrum; formidling, fordybelse og projektflade, med variationer fra afdeling til afdeling.
Britta Hjuler udtaler:
– Vi har talt meget om, hvorledes vi kan tvinge underviserne væk fra de traditionelle måder at undervise på. Vi har bygget en skole med det benspænd, at der ikke er plads til 28 borde/stole i stamlokalerne, og hvor en del af undervisningsarealet er lagt i grupperum og projektflade, netop for at støtte op om den undervisning, der veksler mellem formidling, fordybelse og projekt.