Mærsk Drilling
Lyngby Hovedgade 77-85
2800
Lyngby
Danmark
Der er ikke meget plads, når man skal parallelparkere på Lyngby Hovedgade. Strækningen er tætpakket af butikker, boliger og virksomheder, og så er den stærkt trafikeret som myldretid på en motorvej. Langs strækningen er der mulighed for at parkere i et kortere tidsrum, hvis man altså kan ‘møffe’ sin bil ind imellem de øvrige biler. I den ende af hovedgaden, hvor butiksmiljøet stopper, har PFA Ejendomme ‘parallelparkeret’ et helt nyt kontorhus. Her har tidligere ligget en gammel tømmerhandel mellem de eksisterende bygninger, men den frie ‘P-Plads’ er nu atter optaget. Der har dog ikke været meget plads at arbejde på undervejs i opførslen af kontorhuset, men ‘parallelparkeringen’ er lykkedes på trods, og der er atter fyldt godt ud i området.
Kontorhuset med plads til 770 medarbejdere og 225 biler i kælderen er allerede lejet ud til Mærsk Drilling og Mærsk Supply Service, der her skal have deres nye domicil grundet vokseværk i forhold til selskabernes tidligere bopæl på Gl. Lundtoftevej. Byggeriet er tegnet af Vilhelm Lauritzen Arkitekter for det daværende Sjælsø, der havde indgået en aftale med de to Mærsk selskaber om kontorhuset. Men Sjælsø gik som bekendt konkurs i 2013, kort tid før byggeriet gik i gang. PFA overtog projektet som led i strategien om at skrue kraftigt op for investeringerne i fast ejendom, og stadig med Mærsk Drilling og Maersk Supply Service som lejer af kontorhuset. PFA overtog en aftale med Myhlenberg Totalentreprise, som dog blot to måneder efter også blev erklæret konkurs. Byggeriet er nu blevet opført med PFA Ejendomme som bygherre, bistået af Datea A/S som byggeherrekoordinator på projektet, som er udført i fagentreprise, og med EK Entreprise A/S som styringsentreprenør.
En vinge af etager
Set fra luften minder byggeriet nærmest om en vinge, der fra det smalleste punkt vokser i bredden. En skala, der også er taget højde for indenfor.
Bygningen, der omfatter 12.000 kvm kontorarealer samt 10.000 kvm parkeringskælder i to niveauer, er udført i fem murede bygningskroppe sammenbundet af lettere ’mellembygninger’ med tilbagetrukne glasfacader. På den måde dannes en serie af grønne gårdhaver og et imødekommende ankomstrum. Beplantningen i de grønne gårdhaver er med planter fra den danske flora. For at respektere den eksisterende bebyggelsesskala er der bygget lavt mod syd i tre etager, som stiger mod nord til fem etager. Det giver samtidig sit eget arkitektoniske præg i et område med tæt bebyggelse.
Til byggeriet har Spæncom A/S leveret 20.000 kvm Xtrumax huldæk, hvoraf 1.200 kvm er massive dæk. De massive dæk er bl.a. brugt i forbindelse med P-kælderen.
Rødbrun facade
Selv om bygningen mikser sig godt ind i området på en nobel og stilsikker måde uden decideret at larme rent arkitektonisk, så er den anderledes og vil visuelt tiltrække sig opmærksomhed, som når en Audi A3 Cabriolet er parkeret mellem to Citroën Berlingoer. Facaden er nemlig klædt i en duet af rødbrune teglsten og bronzefarvede aluminiums facadepartier, hvor de omkringliggende bygninger er i lyse teglsten. Ved hovedindgangen er der lys fra pullertlamper med en overflade i rusteffekt, der får lamperne til at minde om rustne søm – altså vel og mærke bolsjestangen med lakridssmag og pulver. Og så er der kælet for de udendørs arealer med beplantninger.