Bygge-eventen Batimat i nyt Paris-format

Tre store byggemesser forener kræfterne og samles om en fælles event i messecenter Paris Nord Villepinte 4.-8. november

Messecenter Paris Nord Villepinte danner i dagene 4. – 8. november 2013 rammen om de 3 store byggemesser, Batimat (byggevarer), Interclima+Elec (energieffektivitet i bygninger) og Ideao Bain (badeværelser), som med deres størrelse og mangfoldighed udgør en unik event for bygge- og arkitektbranchen på verdensplan.

- Der ventes mere end 3.000 udstillere og 400.000 besøgende fagfolk, heraf 20 procent udenlandske besøgende, her af forventes arkitekter og bygherrer at udgøre en trediedel af de besøgende, siger Lotte Christensen fra Promosalons Danmark, der repræsenterer Batimat på det danske marked.
Fire store aktuelle temaer vil ifølge Lotte Christensen komme til at sætte dagsordenen: Energimærkning og lavenergibyggeri, tilgængelighed og brugervenlighed i bygninger, Fremtidens by og arkitektur (med London som årets by på Batimat) samt den teknologiske dimension i byggebranchen (nye digitale værktøjer, IT mv.)

2000 nye produkter

- Messen er absolut værd at besøge og vil uden tvivl kunne give en masse inspiration. Der vil blive præsenteret mere end 2.000 nye produkter på de tre messer, der således udgør det største udstillingsvindue for innovation i 2013, når det gælder byggebranchens aktører, siger Lotte Christensen.
Messen er rigtig stor – og der er hele 200.000 kvm at bevæge sig rundt på. De tre messer kommer til at dække samtlige messehaller i Paris Nord Villepinte.
- Trods størrelsen bliver det nemt for de besøgende at orientere sig på de tre messer, som er opdelt i temaorienterede sektorer, og som kun kræver et enkelt adgangsbadge. Som noget nyt vil Batimat´s Innovationskonkurrence nu omfatte alle 3 messer. Konkurrencen lanceres i maj, og der lukkes for tilmeldinger den 25. september. De nominerede offentliggøres i oktober, og prisvinderne (Grands Prix) kåres på åbningsdagen mandag den 4. november, fortæller Lotte Christensen.

Som noget relativt nyt vil der være en messe i messen, kaldet Zoom.
- Messen, der blev lanceret i 2011, sætter i år fokus på de nyeste innovationer omkring tre temaer: Materialer, Lys og Farver. 300 udstillere ventes at deltage i Zoom, der til november vil løfte sløret for nyheder inden for inden- og udendørs indretning (gulvbelægning, væg- og loftsbeklædning, materialer, arkitektonisk belysning. Der vil desudne blive indrettet tre fokusområder: Zoom Touch, Zoom Conferences og Zoom Lounge, fortæller Lotte Christensen.

Messernes fordeling

Interclima+Elec  optager hal 1, 2 og 3 ved siden af Ideo Bain, der vil være at finde i hal 4. De resterede haller rummer Batimat. Sektorerne for råhus (30 procent) og inden- og udendørs indretning (Zoom med 11 procent) samles på to områder i hal 5A og hal 5B, der også danner ramme om IT-sektoren (4 procent). Hal 6 rummer sektoren for snedkeri og låsesystemer (32 procent), mens sektoren for byggematerialer og værktøj (23 procent) findes i hal 7 og 8 med udendørs arealer.

Promosalons er en verdensomspændende organisation med hovedkontor i Paris og kontorer i 68 forskellige lande, der står for markedsføringen af de store internationale fagmesser i Frankrig. Promosalons Danmark var blandt de første kontorer, der blev oprettet i 1968.

Foto:Til byggemessen i Paris 4.-8. November forventes intet mindre end 400.000 besøgende fagfolk samt 3.000 udstillere.