25 år hos Velfac

1. november kan Key Account Manager Jakob Petersen fejre et kvart århundrede hos vinduesproducenten Velfac

1. november kan Key Account Manager Jakob Petersen fejre et kvart århundrede hos vinduesproducenten Velfac. Han kan se tilbage på 25 år med en rivende udvikling inden for produkter, lovgivningsmæssige krav og ikke mindst digitalisering – men relationerne til kunder og kolleger er stadig i centrum for den drevne sælger.

Med sine 51 år har Jakob Petersen tilbragt næsten halvdelen af sit liv som medarbejder hos Velfac. Det er noget af en præstation i en omskiftelig verden, hvor det efterhånden ikke er unormalt med et CV med en længere række arbejdsgivere i løbet af et arbejdsliv.

Siden ansættelsen hos Velfac i 1998 har Jakob arbejdet i forskellige salgsroller, men langt størstedelen af årene er foregået som Key Account Manager med fokus på samarbejdet med rådgivere og entreprenører om de større byggeprojekter.

Velfac er den bedste spiller i branchen

Velfac som arbejdsplads og de gode kolleger er ifølge Jakob den primære årsag til, at han ikke har overvejet at skifte til et job udenfor virksomheden:

- Hvis man arbejder indenfor vinduesbranchen, så er der ingen tvivl om, at Velfac er den bedste spiller i den danske liga. I DOVISTA, der er en del af den fonds- og familieejede VKR Gruppe, så er der en langvarig forpligtelse og en ansvarsfølelse, der viser sig i kulturen blandt medarbejderne og ikke mindst i relationen med kunderne. Vi behandler alle sammen kunderne, som vi gerne selv vil behandles, fortæller Jakob Petersen og fortsætter:

- Netop relationerne har da også udgjort kernen i min arbejdsglæde. At have et langvarigt partnerskab med kunderne igennem tykt og tyndt lige fra projektering til færdiggørelse af byggeriet er det, der driver mig. Og det partnerskab kan jeg jo også kun drive takket være det fantastiske bagland af tekniske specialister og projektledere. Den viden, vi har som team, er virkelig det, der differentierer os.

Fra papkasser med papirer til teams møder

Da Jakob Petersen startede hos Velfac, modtog man byggesagsdokumenterne i papkasser fra arkitekterne og rådgiverne, og hvis man skulle tale sammen om et projekt, så tog man helst et fysisk møde. Siden da er digitaliseringen gået stærkt, så kommunikationen i dag i høj grad foregår via e-mails, revit-filer og teams møder – men ikke desto mindre har det fysiske møde fortsat en vigtig rolle.

- Selvfølgelig har digitaliseringen gjort hverdagen nemmere og mere effektiv og har også nedbragt mængden af menneskelige fejl. Især Corona var med til at puffe os ud over kanten, når det kommer til online møder, og det har gjort, at vi bedre kan mødes på ’fælles grund’. Meget af mit projekteringsarbejde foregår dog stadig ude hos rådgiverne og entreprenørerne, og det er jeg glad for. Jeg kan godt lide ’det frie liv på landevejen’ og samarbejdet ansigt til ansigt, siger Jakob Petersen.

Krav øger kompleksiteten

Når Jakob ser tilbage, fremhæver han også den rivende udvikling på produktfronten, der har været – ikke mindst takket være de mange krav, der løbende er blevet indført. Det har øget kompleksiteten i rådgivningen af kunderne, men har også ledt til bedre løsninger og mere levedygtige bygninger.

- Et af de spændende højdepunkter var kravene fra miljøstyrelsen om støj og indeklima. Der har vi virkelig haft en mulighed for at forbedre og differentiere os takket være en imponerende produktudvikling og ikke mindst de kompetencer, vi har i organisationen. Også når det kommer til de nye miljøkrav, så er jeg stolt over, hvordan vi har formået at imødekomme dem og gøre hverdagen nemmere for de projekterende, eksempelvis med produktspecifikke EPD’er.

Jakob Petersen er ikke i tvivl om, at både branchens, virksomhedens og hans udvikling vil fortsætte med uændret fart de kommende år, og det glæder han sig til:

- De sidste 25 år har lært mig, at der hele tiden sker nye ting i branchen. Der kommer unge mennesker til, der har masser at lære alle os andre – og omvendt er der masser af erfarne folk, der kan og skal lære fra sig. Heldigvis er de gode relationer fortsat uundværlige, afslutter Jakob Petersen

Jakob Petersens 25-års jubilæum fejres for kunder, samarbejdspartnere og venner af huset fredag d. 3. november 12-15 hos Velfac i Horsens