Racehall CPH

:
marts 2020
Racehall CPH - beton

Gokartbanen minder om et stort telt med barduner. Beton-trekanterne er med til at aflaste trykket på de 80 meter brede spær.

Racehall CPH - indgang

Ferrari-rød giver indgangen det look, som afspejler stedets aktivitet.

Racehall CPH - administrationsbygning

Administrationsbygningen er skitseret som et sæt legoklodser, der er blandet af Dreyer Arkitekter i samarbejde med Racehall og bearbejdet i projekteringen af Gråkjær Erhverv.

Racehall CPH - gokartbane

Racehall CPH ligger i Høje Taastrup og åbnede 1. februar 2020 med gokarts til både voksne, børn og handicappede,

previous next

Søjlefri gokartbane med Ferrari-rød indgang

Nyåbnede Racehall CPH er verdens største indendørs gokartbane for fartglade store som små. Hallen har et spænd på 75 meter og er opført uden søjler

Byggefakta

Racehall CPH
Bondehøjvej 20
2630 Taastrup
Danmark

Bygherre:
Racehall A/S
Bygherrerådgiver:
Dreyer Arkitekter ApS
Arkitekt:
Gråkjær Erhverv A/S
Totalentreprenør:
Gråkjær Erhverv A/S
Ingeniør:
Orbicon A/S
Areal:
11350 kvm.
Byggesum: 
70 mio. kr.
Byggeperiode:
januar 2019 - december 2019

På en mark på Bondehøjvej i Høje-Taastrup er der knapt så grønt længere. For her er afgrøder skiftet ud med asfalt af en særlig grund. Her kører nu biler. Små biler – eller rettere gokarts.

For lørdag d. 1. februar 2020 åbnede Racehall CPH verdens største indendørs gokartbane på 10.050 kvm på den tidligere mark, der ligger tæt på Ikea mellem Høje-Taastrup og Roskilde. Dertil lægges en administrationsbygning på 1.300 kvm, der også indeholder restaurant på 1. sal. Gokarthallen optager dog kun en fjerdedel af det areal, som selskabet bag Racehall A/S ejer i det regionale fritidsområde.

Racehall A/S har i forvejen en gokartbane i Aarhus, beliggende i Viby, som er en af Europas største indendørs racerbaner. Byggearbejderne er udført af Gråkjær Erhverv A/S i totalentreprise. Dreyer Arkitekter har været bygherrerådgiver, og Orbicon A/S har været ingeniør.

Indgang fra Roskildevej

Den nye gokartbane, der er 33 pct. større end den i Aarhus, er opført som en rundbuehal, der godt kan minde lidt om stilen på en indendørs tennishal – eller en fabrikshal. Selve gokartbanen er koblet til en administrationsbygning, der vender mod Roskildevej, hvorfra den tilkalder sig opmærksomhed i en byggestil og farver, der differentierer sig fra selve hallen.

Administrationsbygningen er opført i sandwichelementer i beton og malet Ferrari-rød og med et fremskudt indgangsparti i høje glas/aluprofiler. Den fremstår som en række klodser, der er sat sammen, og det giver et varieret udtryk som stedets markør og indgang.

– Vi har sammen med Racehall blandet ”klodserne”, mens Gråkjær Erhverv har stået for projekteringen, fortæller projektleder Thomas Andersson og Ole Dreyer, partner og arkitekt hos Dreyer Arkitekter ApS.

I bygningen træder man ind i en foyer, hvorfra der adgang til gokarthallen. Her er endvidere indrettet møderum, kontorer, en mindre biograf og omklædning og konferencerum, der kan deles i to.

De store vinduespartier i foyeren trækker lyset helt med ind til bagvæggen af bygningen, der også er i glas – lydglas – som vender ud mod gokartbanen. Det giver en transparent bygning, der forener sig med gokarthallen. På taget af bygningen har man solceller.

50’er stil

På førstesalen af bygningen ligger restauranten ”Sallie’s Race Lounge”, der har fokus på 50’erne både i indretning og menu. Herfra er der også kig til gokartbanen igennem lydvinduer, og der er adgang til banen via en ståltrappe ned. Der er endvidere en udendørs terrasse i forbindelse med restauranten med trægulv og glasværn. De hvide vandrette fliser på toiletterne i stueetagen går igen i køkkenet. Til gengæld har man valgt at give restaurantens toiletter et tvist med røde fliser og et retro harlekinmønster på gulvet. På den måde trækkes den røde farve på facaden med ind i bygningen, og 50’erne får liv i restauranten.

Spænd på 80 meter

Selve gokartbanen drager paralleller til den i Aarhus. Igen har man valgt en løsning med limtræsspær som bærende konstruktion. Denne gang med et spænd på 80 meter til den 75 meter brede hal. De to meter høje spær er kommet i to dele, der er blevet samlet med store beslag på midten. I alt 15 hovedspær og to gavlspær.

– Det har klart været projektets største udfordring, og hvordan vi skulle løse det. Vi har haft mange drøftelser i forhold til afstivning af spær, og hvordan vi skulle aflaste tryk på spærene, fortæller Thomas Andersson og Ole Dreyer.

Sider

Andre byggerier i Byggeplads.dk 2020 nr. 1

Hospital

Akutsygehus Fase 2, Sygehus Sønderjylland

Fjerde gang er harmoniens gang for akutsygehus

Kontorhus

Boxit

Signaturbyggeri med et twist

Kontorhus

Cowi, Nobelparken

Cowi kontorkompleks afslutter Nobelparken

Bolig

Holbæk Fjordtårn

Mellem hav og by

Bolig

Karolinehaven

Det rolige element

Hospital

Kvinde-Barn Hus, Regionshospital Nordjylland

Timet og tilrettelagt sygehusbyggeri

Bolig

Magnolieholm

Holmgang

Plejecenter og genoptræning

Plejecenter Solhøj

Nybygget plejecenter skal give ældre et værdigt liv

Forlystelsescenter

Racehall CPH

Søjlefri gokartbane med Ferrari-rød indgang

Sport

Royal Stage

Fleksibel multihal med sovepladser på toppen

Bolig

Skademosen

Trærester bliver til boliger

Skole

Skolen i Bymidten

1800-tallet møder nutiden i skolebyggeri

Bolig

Skøjtehaven

Boliger bygger bro

Bolig

Østerlunden Byggefelt 1-4

Nyt liv til den gamle COOP-grund i Odense