Tingagerskolen
Østre Ringvej 2
5750
Ringe
Danmark
Ja, ord betyder noget. Så meget, at der blev gjort ekstra meget ud af dem på Tingagerskolen i Ringe, da der skulle laves en ny tilbygning. Ordene er godt nok ikke ristet i runesten, men noget, der kommer tæt på, nemlig i beton. Freunde. Fællesskab. Forandringsparathed.
- Man kan jo sige, at overfladen på facaden er blevet kultiveret og dermed har fået sit eget karakterfulde udtryk, der samtidig udtrykker noget om skolen, idet det er en del af skolens værdigrundlag, der er blevet nedfældet i betonfacaden. Desuden er der anvendt ord, der siger noget om fagene og årstal, der har en særlig betydning for enten dansk historie eller for skolen selv, fortæller arkitekt Jesper Thyge Brøgger, der har tegnet den nye tilbygning med udgangspunkt fra sin egen tegnestue i Odense.
De helt særlige facader er udført i grafisk beton, der er baseret på en finsk patenteret teknologi, hvor præfabrikerede betonelementer kan udføres med millimeterpræcise grafiske effekter indlejret i betonelementers overflade.
- Vi har med introduktionen af grafisk beton ønsket at hæve overliggeren for kvaliteten af betonelementbyggeri, ved at give kreative arkitekter og bygherrer helt nye muligheder for at skaber bygninger og facader med spektakulære udtryk og individuel identitet, fortæller Erling Holm, direktør i betonvirksomheden Confac A/S i Randers.
- Det er således muligt at designe facadeudtryk, så facaden ikke bare er en funktionel klimaskærm, men også kan være en dekorativ, overrumplende, humoristisk eller funky øjenåbner for beskueren. Bygningen går fra at være en identitetsløs ramme om virksomheden, til at være en integreret del af virksomhedens identitet, fremhæver Erling Holm.
I stedet for knopskydning på eksisterende fløje på skolen valgte man en løsning med én samlet tilbygning, der skulle rumme hele kommunens 10. klasser – fire i alt. Det hele er sket ude i skolegården. Her er den nye 575 kvm store tilbygning, indeholdende fire nye klasseværelser, blevet opført med sin rektangulære fløj placeret i det ene hjørne af skolegården – integreret med skolegårdens halvtage.
- Vi valgte at udnytte halvtaget i skolegården som en del af konstruktionen. Derfor er tilbygningen lagt tæt op til halvtaget, hvor integrationen er foretaget med et rytterlys, der går ned langs tilbygningen og binder de to konstruktioner sammen. Det har givet mulighed for at skabe et nyt rum under halvtagene, samtidig med at rytterlyset givet meget stort lysindfald, fortæller arkitekt Jesper Thyge Brøgger.
Det er ikke første gang, at der laves en tilbygning på skolen, der oprindeligt blev bygget i 1967, altså en skole med 44 år på bagen. En tilbygning omkring centralrummet blev taget i brug i 1978, tegnet af arkitekterne Niels Albretsen og ingeniør Ove Brandt Hansen fra Ringe, der også havde været med til at opføre de oprindelige bygninger. I 1994 fik skolen ny tagkonstruktion og i 1997 fik SFO’en selvstændige lokaler med en ny tilbygning. Endelig blev skolens bibliotek i 2009 ombygget til et nyt læringscenter.