Jorgensen Engineering A/S
M.P.Allerups Vej 20
5220
Odense
Danmark
Når fabrikschef Tim Christiansen skal have fat i en kollega fra produktionen, behøver han ikke længere gå 200 meter blot for at konstatere, at den pågældende ikke er til stede. I dag kan han bare kigge ud af vinduet på sit kontor for at få kontakt med produktionsafdelingen.
Sammen med sine 79 kollegaer hos Jorgensen Engineering A/S er han for nylig flyttet ind i virksomhedens nye domicil. Og man kan godt sige, at virksomheden er flyttet fra skrot til slot, for de har netop byttet en overfyldt og umoderne maskinfabrik ud med et stort og tidssvarende byggeri.
Det nye hovedsæde er i høj grad præget af transparens, og det smitter af på personalet og deres indbyrdes forhold – ikke mindst mellem produktionsafdelingen og kontorpersonalet, som førhen var adskilt af lange gange og afstande, men som nu blot er et kig væk. Kontorer og værksteder er nemlig placeret lige ved siden af hinanden, og store vinduer mellem de to sektioner sørger for, at afdelingerne hele tiden kan se hinanden.
- De tættere relationer mellem afdelingerne og personalet er noget af det, vi sætter allermest pris på ved det nye byggeri, siger Tim Christiansen.
Og det gælder ikke bare mellem kontor og værksted. Det gælder i hele huset, hvor der ikke eksisterer ét kontor uden glasvægge.
- Vi er en projektorganisation, og vi har brug for en transparent og åben kultur, siger Marketing Manager, Jesper Johansen.
Det er Deko, der har leveret og monteret egne FG-glasvægge i de mange kontorer. For at den høje grad af transparens ikke skal blive for dominerende, har man påsat logofilm på glassene ind mod kontorer og mødefaciliteter. Deko har desuden leveret gipsvægge og døre samt stået for den indvendige tømrerentreprise i administrationen.
Samtidig med at personalet er flyttet ind i kontorerne af glas, er de alle blevet samlet på én etage på tværs af faggrupper. Målet er, at alle skal være synlige og tilgængelige for hinanden, så dialogen og samarbejdet får de mest optimale vilkår. Dermed understøtter de fysiske rammer også virksomhedens flade organisation.
- Før kunne der godt være sådan lidt ‘upstairs and downstairs’ over det, og det kunne godt skabe nogle barrierer. I dag, hvor alle kan se alle, og alle sidder på samme niveau, kan vi mærke, at der er åbnet op for en bedre snak mellem de forskellige grupper af personalet, kommenterer Jesper Johansen.
Alle kontorer er samlet omkring et stort og åbent atrium. Under et stort ovenlys, som får lyset til at strømme ned i bygningen, er husets receptions- og venteområde placeret, mens kontorerne er trukket ind under det afrundede dæk, der udgør førstesalen.
Midt i receptionsområdet løfter en stor, bred trappe, der næsten har karakter af en landgangsbro, sig op til førstesalen. Metaltrappens trin er ligesom gulvene forsynet med linoleum for at dæmpe lydene.
Huset er primært holdt i gråt, sort og glas, men i atriet har en brændt orange fået lov til at boltre sig. Farven afspejler firmaets logofarve og går igen i gulvtæppet, i Fritz Hansen-stolene og i de specialfremstillede møbler fra Duba-B8. Både receptionsskranken og den lidt højere udstillingsreol, som også rummer en kaffeø, er nemlig konstrueret specielt til virksomheden.
Ved første øjekast ligner det møbler som alle andre, men ser man nærmere på dem, vil man opdage, at de to enkeltstående møbler er formet som de to kantede J’er i firmaets logo.