Arkitekturen skal fortælle en historie

Viljen til at gøre en forskel gennem unik arkitektur har givet Kim Herforth Nielsen og 3XN en position som et af de mest nyskabende og internationalt orienterede arkitektfirmaer i Danmark
Tekst: 

I al ubemærkethed er arkitekt Kim Herforth Nielsen fra 3XN blevet en af sværvægterne i sin branche – også uden for den danske arkitektverden.

Grundlæggeren af arkitektfirmaet 3XN har ofte været udpeget som dommer i arkitektkonkurrencer – også til opgaver i udlandet. Oktober sidste år blev han ført til next level som del af den internationale jury bestående af absolutte topfolk. Kim Herforth Nielsen blev således udpeget til dommer ved verdens største arkitekturpriskonkurrence, nemlig World Architecture Festival. Lord Norman Foster stod i spidsen for de 18 specialjuryer, der ud over Kim Herforth Nielsen talte blandt andet Zaha Hadid, Michel Rojkind, Sir Peter Cook, Robert Stern og Richard Meier.

Siden har Kim Herforth Nielsen bl.a. deltaget i en eksklusiv tænketank for eksperter, politiske beslutningstagere og intet mindre end 80 borgmestre fra hele verden, han er inviteret som dommer til The Belgian Prize of Architecture til juni – og han vil atter deltage som dommer ved World Architecture Festival i år.

Byggeri i bestemt retning

Men succesen er ikke tilfældig. Det er en nærmest logisk udvikling for Kim Herforth Nielsen, der helt bevidst har ønsket at løfte sin tegnestue op på et internationalt niveau. Eller rettere: Det har været en nødvendighed at gå internationalt, for tegnestuens kompromisløse holdning til arkitektur har naturligt indskrænket omfanget af projekter i Danmark. Fordi Kim Herforth Nielsen vil gøre en forskel.

- Vi ønsker ikke at lave noget, som alle kan lave. Vi vil påvirke byggeriet i en bestemt retning, som vi synes er rigtig. Byggeriet og arkitekturen skal fortælle en historie, sin egen historie, en historie om, hvad meningen er med byggeriet og hvad bygningen skal bruges til. Det er formen, der skal fortælle om funktionen, og funktionen har vi også klare holdninger til, siger Kim Herforth Nielsen.

Iscenesættelse af oplevelse

Det nye kommende Danmarks Akvarium, Den Blå Planet, er et godt eksempel på story telling med et formsprog af bølger, der hvirvles rundt med association til fisk, fugle og havstrømme. Akvariets centrum er foyeren, og herfra ’slynges’ funktionerne ud i let buede forløb, der roterer omkring centrum.

Danmarks Akvarium

Danmarks Akvarium.

Set fra luften fremstår Den Blå Planet tydeligt som en hvirvel, mens de besøgende vil opleve skiftende organiske udtryk, når de bevæger sig igennem bygningen. Total iscenesættelse af den oplevelse, det er at besøge et akvarium.

- Med Den Blå Planet er formen netop arkitektur med organiske former, der korresponderer med omgivelserne. Formen er en hvirvelstrøm, og selve formen fortæller funktionen med akvariet, fremhæver Kim Herforth Nielsen.

Der skal skabes liv

- Vi har et helt klart formål med vores arkitektur, nemlig at skabe byggeri, der kan være med til at danne adfærd og liv. Det bruger vi meget tid på at researche på: Hvordan skaber vi det ideelle rum for liv og interaktion. Da vi byggede Ørestad Gymnasium, var udgangspunktet jo, at her er et lærende miljø, og i et lærende miljø må der være udveksling og spredning af viden. Men det sker jo ikke af sig selv, men gennem menneskelig interaktion – man mødes og taler sammen, fordi omgivelserne indbyder til det, fortæller Kim Herforth Nielsen og uddyber:

Ørestad Gymnasium

Ørestad Gymnasium.

- Selvom gymnasiet er i flere etager, har vi gemt elevatorerne væk og i stedet skabt en stor, bred og indbydende trappe, der snor sig op gennem rummet – så bred, at den ud over trafik også kan bruges til at opholde sig på. Kombineret med pauseområder er det alt sammen med til at skabe naturlige rammer for at mødes spontant og dermed skabes sociale rum, hvor man har lyst til at være og føler sig godt tilpas, siger Kim Herforth Nielsen.

Rum at være i

- Og det er jo netop meningen med at skabe rum – at man har lyst til at være i dem. Der er alt for meget byggeri, hvor man nok har skabt kunstneriske og smukke rum, men det er tomme rum, for det er ikke rum, hvor man har lyst til at være, og så begynder arkitekturen lige pludselig at blive uinteressant, for så er den ikke med til at skabe liv, pointerer Kim Herforth Nielsen.

- Derfor gælder det om at skabe rum på alle niveauer og at skabe naturlig integration med uderummet. Jeg har desværre set mange boligbyggerier, hvor den nederste etage er løftet så meget, at der faktisk ikke er nogen stueetage, og så har man lige pludselig skabt et byggeri, hvor konsekvensen bliver mangel på liv udenfor. Vil man skabe liv, skal man tværtimod tænke meget bevidst over, hvordan den nederste etage befolkes. Bedst er faktisk rækkehuse med haver, hvor beboerne bliver trukket ud af husene og skaber aktivitet foran husene. Det kan så kombineres med torve og andre væreområder. Den optimale måde at skabe boligområder er faktisk at skabe små landsbyer af boliger med stor variation i niveauer, og med torve, der springer frem, når man går på opdagelse, og skaber rum og overblik. Alle elsker liv, og mange tiltrækkes naturligt af menneskelig aktivitet, så lad os dog skabe den gennem vor arkitektur, lyder det fra Kim Herforth Nielsen.

Ud i verden

De ofte ultimative krav til byggeri og arkitektur har naturligt fået tegnestuen til at vende blikket mod udlandet.

- Den type opgaver, vi vil løse, er der simpelthen ikke nok af i Danmark, og derfor har det været nødvendigt at komme ud i verden. Jo mere eksotisk des bedre, for det betyder større udfordringer, der skal løses, og det er jo netop hvad der skaber ny arkitektur, fremhæver Kim Herforth Nielsen.

- Vi vil gerne have hele verden som marked, og det er en ambition, som vi indtil videre har haft rimelig succes med. I dag stammer halvdelen af vores omsætning fra projekter i udlandet, mens det for tre år siden var blot ti procent. Det er en bevidst satsning fra vores side for at kunne beskæftige os med de rigtig spændende opgaver, siger Kim Herforth Nielsen.

3XN er således netop nu med i opløbet om flere projekter i blandt andet Oslo og har tidligere gjort sig internationalt bemærket med blandt andet den danske ambassade i Berlin, Musikhuset i Amsterdam og Museum of Liverpool.

Fornem pris

Viljen til at skabe det bedste har været afgørende for, at Kim Herforth Nielsen den 30. marts fik overrakt den højeste udmærkelse for arkitekter: C.F. Hansen Medaillen. Medaillen uddeles af Akademiet for de Skønne Kunster med henblik på at ’hædre et menneske for fremragende arbejde inden for den bundne kunst’.

Kim Herforth Nielsen modtog Medaillen for sin evne til ’at sætte ansigt på den nye arkitektur’. I motiveringen for C.F. Hansen Medaillen fremhæves blandt andet, at: ’- få har som Kim Herforth Nielsen bevaret en arkitektonisk nysgerrighed, kombineret med ambitionen om at løfte værket til et internationalt niveau. Med stor indsats og enorm viljestyrke er der senest gennemført bygninger som Muziekgebouw i Amsterdam og det store Museum i Liverpool, som vi glæder os til færdiggørelsen af’.

Kim Herforth Nielsen har tidligere modtaget fornemme hædersbevisninger. I 1999 modtog han Eckersberg Medaillen, og i 2000 blev han slået til Ridder af Dannebrog. Med C.F. Hansen Medaillen kommer han i fint selskab, idet den fornemme udmærkelse tidligere er givet til blandt andre Jørn Utzon og Arne Jacobsen.