Motorveje kan sikres bedre mod stenkast

For ca. 200.000 kroner kan en bro sikres med højt hegn i siderne, der vil forhindre personer i at kaste genstande ned på vejene

Tragedien i søndags, hvor en tysk kvinde blev dræbt af en 30 kilo tung sten på den fynske motorvej mod Jylland, har medført en politisk debat om, hvordan vi forhindrer lignende ulykker på de danske motorveje. Hegn på motorvejsbroerne kan være løsningen.

Ifølge Socialdemokraterne skal hegn og overvågning forhindre flere dødsulykker. Det udtalte Trine Bramsen, retsordfører fra Socialdemokraterne, til Ritzau den 22. august. Partiet vil have transportminister Hans Christian Schmidt til at undersøge, hvor ofte det sker, at der bliver kastet livsfarlige genstande ud fra motorvejsbroer. Herefter bør de særligt udsatte motorvejsbroer udpeges og sikres.

Hegn kan øge sikkerheden
En af landets store leverandører af hegn og sikringsløsninger bekræfter, at opsætning af hegn på vejbroer gør det meget vanskeligt at kaste tunge genstande ned på kørebanen.

-Det er muligt at lave en slags tunnelhegn af enten trådhegn eller panelhegn. På en to- eller firesporet vej kan man ikke lukke i toppen af broen, men i stedet opsætte et lodret hegn på begge sider af broen med en vinkel, der vender indad i omkring 45 grader, og med tre-fire tråde med 10 centimeters mellemrum. Hegnet vil nå op til en højde på ca. 2,5 meter, og det vil ikke være muligt at kaste genstande hen over det,” siger Steen Holm, der er adm. direktør i ISHØJ HEGN.

Virksomheden er tidligere i år blevet kontaktet af Vejdirektoratet og enkelte kommuner, som har henvendt sig for at få et overslag på sikringsløsninger til broer over befærdede veje.

-Fra ca. 200.000 kroner kan en bro sikres med højt hegn i siderne, der vil forhindre personer i at kaste genstande ned på vejene. Det er en investering, som kan gøre det mere sikkert at køre på motorvejene, siger Steen Holm.

Terrorsikring af havne

ISHØJ HEGN har tidligere opsat hegn, skydeporte og adgangskontrol på bl.a. havnen i Næstved og en krydstogts terminal i Københavns Nordhavn. Begge opgaver var foranlediget af, at Folketinget kort før jul i 2003 vedtog en ændring af havneloven, der betød, at danske havne skulle sikres mod terror efter nye internationale regler.

- Ligesom det blev et krav at sikre de danske havne mod terror, kunne man også forestille sig, at det blev nødvendigt at lave sikkerhedsforanstaltninger på danske motorvejsbroer. Det er desværre langt fra første gang, der bliver kastet genstande ned i trafikken fra broer, siger Steen Holm.