Fleksibilitet og forandringsvillighed var to nøgleord, der var i højsædet, da Spæncom blev valgt som leverandør af 10.000 stk. tunnelelementer til Norge til en værdi af mere end 100 mio. kr. En ordre der skaber ca. 20 arbejdspladser på Spæncoms fabrik i Aalborg, hedder det i en meddelelse fra Spæncom.
I Norge er der fuld gang i infrastruktur projekter, og de er bl.a. ved at øge effektiviteten af de norske højhastighedstog ved at sprænge sig vej gennem fjeldene. Da togene er elektriske er det nødvendigt at sætte de krumme betonelementer op i tunnellen som foring for at sikre tæthed, således der ikke drypper vand ned på de elektriske installationer. På en 2,5 km lang strækning ved Holmestrand, der ligger ca. 80 km sydvest for Oslo mellem Drammen og Sandefjord, har Spæncom fået ordren på at levere disse tunnelelementer. Et produkt Spæncom aldrig har produceret før.
- Det er en meget spændende opgave, som vi er glade for at have fået i hus, fortæller Spæncoms salgschef Michael Boye Christensen. At vi er blevet valgt til at levere 10.000 stk. tunnelelementer, på trods af at vi aldrig har produceret sådanne elementer før, ser jeg som et udtryk for, at vores fleksibilitet og forandringsvillighed er i top, og kunden har stor tiltro til vores evner indenfor produktion af betonelementer. Samtidig har vi et godt navn i Norge på grund af vores mange elementleverancer til de norske fodboldstadions.
- Vores kunde er entreprenørselskabet LNS, og bygherren er det norske Jernbaneverket. De har været i Aalborg to gange for at besigtige forholdene og afklare nogle af de spørgsmål vi har haft hen ad vejen. De har begge været meget positive og har været tilfredse med, hvad de så.
- Efter ordren kom i hus har der været travlt med at få tingene til at køre, da det som nævnt er et produkt, som vi aldrig har produceret før. Der er indkøbt og opsat 8 forme til vægelementer, 8 forme til tagelementer og 8 forme til fundamenter. Når vi er i fuld drift vil vi kunne producere 24 elementer om dagen plus 16 fundamenter, siger Michael Boye Christensen. Det er et teknisk kompleks produkt med skrappe krav til både pasformen og kvaliteten af såvel stålet som betonen.
Da der skal produceres 10.000 stk. er Spæncom allerede gået i gang med at producere tunnelelementerne selvom de første elementer først skal leveres fra d. 1. februar 2014 og et halvt år frem.
- Selvom der virker til at være langt tid til d. 1. februar er tiden allerede en knap faktor, da vi skal have oparbejdet et stort lager for at kunne følge med, når leveringerne starter op, siger Michael Boye Christensen.