Utterslev Skole
Skoleholdervej 20
2400
København NV
Danmark
Da Utterslev Skole blev opført i 2003, var det den første nye skole, der blev bygget i København i 25 år. Skolen er oprindelig tegnet af KHR Arkitekter A/S, og den er ret utraditionelt disponeret som en række selvstændige bygninger i forløb på begge sider omkring en central kanal. En række bygninger ud mod gaden rummer skolens fællesfaciliteter og administration, mens indskoling, mellemskole og udskoling huses i hver deres afgrænsede bygning på den anden side af kanalen. Disse oprindelige bygninger havde hvert et indre gårdrum. I byggeriet var der fra starten lagt stor vægt på fleksibilitet, indeklima og bæredygtighed.
Den lange, smalle grund skolen er beliggende på, afgrænses i enderne af henholdsvis Utterslev Torv og Bispebjerg Kirkegård og med sine åbne, offentlige gangforløb knytter den de to områder sammen.
Kanalmiljøet erstatter den traditionelle skolegård og funger som opholdssted og mødested i dagligdagen, som gangzone mellem bygningerne og som et eksperimentarium, hvor kanalens planter, fisk og små sluser kan bruges i naturfaglige eksperimenter.
Det er således dette gennemtænkte byggeri med fine uderum og forløb som udfordringen bestod i at bygge til, forklarer Poul Janum fra Creo Arkitekter. Oprindelig var der lagt andre planer for eventuelle udvidelser, men de viste sig ikke at være gennemførlige i praksis.
- Det var fra starten planen, at udvidelsen ikke skulle ændre nævneværdigt på skolens fodaftryk. Dels for at fastholde den oprindelige, præcise plan og dels for at bevare så meget friareal som muligt mellem bygningerne, fortæller Poul Janum.
- Vi ville respektere kanalen og gangarealerne, der gør skolen til en hel lille by. Så vi valgte en radikal løsning ved at løfte taget på de tre pavillonbygninger og inddrage gårdene ved at indsætte en ekstra etage på hver bygning. Hvor de oprindelige bygninger fremstår i røde tegl med træbeklædning visse steder, markerer vores projekt sig som træbeklædte, lette konstruktioner. I praksis har det været kompliceret rent byggeteknisk og vanvittigt udfordrende rent praktisk, da skolen skulle fungere samtidig med byggeriet, siger Poul Janum.