Mølleholmskolen
Mølleholmen 20
2630
Taastrup
Danmark
En blanding af faldende børnetal og økonomiske hensyn har ført til et antal skolelukninger og sammenlægninger i hovedstadsområdet de seneste år. En af de skoler, der har haft behov for udvidelser som følge af sammenlægningerne, er den tidligere Grønhøjskole, nu omdøbt til Mølleholmskolen.
Den oprindelige skolebygning er et ret typisk 70’er byggeri med facader i gule teglsten, langstrakt og i ét plan med faglokaler og fællesfaciliteter på den ene side mod nord, og klasselokaler på den anden side af en langsgående fordelingsgang mod syd. Fællesfaciliteterne inkluderer blandt andet skolebibliotek, lærerværelse, kontorer og faglokaler. Åbne atrier med haver bryder det store areal og gav lys til de omkringliggende lokaler.
Klasselokalerne er placeret på den anden side af gangen i fire klynger, der rummer henholdsvis mellemskole og udskoling. Klasselokalerne ligger rundt om et centralt rum i hver klynge. Rummene mellem hver klynge dannede tidligere små åbne haver. Mod vest rummer en tidligere udført tilbygning indskoling og SFO.
I stedet for at udbygge skolen med en forlængelse svarende til den eksisterende planløsning, har arkitekten valgt en løsning, der kombinerer en opgradering af mange af de eksisterende rum med flere mindre og en større tilbygning.
– Vi har grundlæggende bevaret skolens oprindelige hovedform med den kamstruktur, hvor klasselokalerne er samlet omkring et centralt torv i fire klynger. Men indimellem disse klynger har vi så indskudt tre æsker, eller teglbokse, der rummer nye klasselokaler. De tidligere åbne haver mellem klyngerne er nu blevet til lukkede atrier, fortæller arkitekt maa Mikkel Seier Christoffersen fra Pluskontoret A/S Arkitekter MAA.
– Æskerne er holdt i samme gule tegl som den oprindelige bygning, men de stikker op over den gamle bygning og giver skolen et skarpere og mere nutidigt formsprog. Nøgleordet for os rent arkitektonisk har været fornyelse, men samtidig respekt for det eksisterende. Et andet overordnet motiv har været at skabe nogle nye forløb og ’short-cuts’ som fysisk og visuelt opløser de eksisterende lange gangforløb og forbindelser, hvilket også medfører mere transparens mellem de indvendige rum. Hovedparten af de nye kvadratmetre er lagt i den egentlige tilbygning mod vest med SFO-torv, hvor det har været nødvendigt med en udvidelse fordi pasning er blevet end del af skoletilbuddet, så nu skal der være plads til både pasning og undervisning, fortæller Mikkel Seier Christoffersen.
Som en del af projektet er to nærliggende pavilloner kaldet Møllehøjen, der rummer dagtilbud til børnene, også blevet energirenoveret med ny udvendig isolering med ny facadebeklædning og nye vinduer.