Stigefabrikken.dk ApS udvider ejerkredsen

Nu skal aktiviteterne udbygges i resten af Europa, og det kommer til at ske i tæt samarbejde med Dolle A/S

Siden 2012 har mere end 40.000 kunder fra ind- og udland handlet stiger, stilladser, trapper og platforme hos ”stigefabrikkerne” i Danmark, Sverige og Norge. Sammen med markedets førende producenter er det ambitionen at skabe en webplatform i europæisk målestok, og med Dolle A/S som ny medejer får Stigefabrikkerne nu bistand fra en af de allerstørste inden for sit felt til den fortsatte vækstrejse.

Med det nyligt offentliggjorte rekordregnskab slår Stigefabrikken.dk ApS deres position som Skandinaviens førende nichewebshop og leverandør af ”Sikkerhed i højden” fast. Nu skal aktiviteterne udbygges i resten af Europa, og det kommer til at ske i tæt samarbejde med Dolle A/S, som netop har købt 30% af Stepshops ApS, som står bag Stigefabrikkerne i Danmark, Sverige og Norge.

”Stigefabrikkerne har vist sig at være et stærkt supplement til vores øvrige salgskanaler; herunder, fysiske og digitale byggemarkeder, online markedspladser samt vores egne webshops,” udtaler direktør Francois Grimal fra Dolle A/S og fortsætter: ”Modsat de øvrige kanaler, som oftest kun forhandler et enkelt trappemærke eller to, giver Stigefabrikkerne deres kunder en unik mulighed for at sammenholde alle de førende mærker på ét sted. Samtidigt, yder de en professionel rådgivning og service på tværs af sortimentet fra de forskellige leverandører”.

Erfaringen fra de skandinaviske markeder, en velsmurt markedsføringsmaskine og en stærk produktplatform i fortsat udvikling skal bruges til at etablere ”stigefabrikker” i en række nye lande i Europa, hvor Dolle A/S allerede har en veletableret og markedsledende position inden for sit felt.

For de to iværksættere og stiftere af det oprindelige Stigefabrikken.dk ApS, Lasse Simoni og Peter Christensen, var det netop Dolle A/S’ internationale erfaring og netværk, som gjorde udfaldet, da beslutningen om at udvide ejerkredsen skulle træffes:

”Med fabrikker i Danmark, Kina, Rumænien og Ukraine samt salgsselskaber og distributionsaftaler i store dele af Europa har Dolle en masse knowhow og erfaring at byde ind med, når vi fremover tager hul på nye markeder. Vi har fra start haft internationale ambitioner og var faktisk begyndt at se os omkring efter medlemmer til et advisory board, som skulle kunne hjælpe os ind i nye lande. I stedet får vi nu en erfaren og engageret medejer samt en professionel bestyrelse, som skal hjælpe os videre på vækstrejsen,” udtaler Peter Christensen.

Kulminationen på et travlt år

For Lasse Simoni og Peter Christensen er det nye samarbejde med Dolle A/S kulminationen på et travlt år 2021, som blandt andet bød på høje vækstrater i både Danmark og Sverige, nye leverandøraftaler, udvidelse af medarbejderstaben, etablering af webshop i Norge samt flytning af virksomhedens hovedkontor og lager til egne lokaler på Karolinevej i Slagelse.

”2021 er gået stærkt, og alle i virksomheden har haft travlt og arbejdet hårdt, hele året. Vi er derfor også både glade for og stolte over, at arbejdet har båret frugt og skabt interesse fra leverandørerne i at engagere sig yderligere i vores forretning. Vi oplever stor tilfredshed blandt eksisterende leverandører, og desuden har en række nye leverandører fra ind- og udland banket på for at blive en del af vores salgsplatform. Dolles indtræden i selskabet per 1. december føles lige nu som kulminationen af det hele,” fortæller Lasse Simoni.

For Dolle A/S er opkøbet ikke blot kulminationen på et godt år – men snarere en naturlig udvikling af et godt samarbejde over lang tid. De to selskaber har handlet sammen siden 2015, og selvom Stigefabrikkerne samarbejder med flere store konkurrenter til Dolle A/S, ser Francois Grimal et stort potentiale i det nye medejerskab og udviklingen af en europæisk webplatform, som samler alle de største brands ét sted:

”De digitale salgskanaler har i dag stor betydning for alle producenter. Stigefabrikkerne er lykkedes med at skabe et stærkt og målrettet koncept omkring salg og markedsføring af en meget specifik produktgruppe, der adskiller sig fra de store globale platforme som f.eks. Amazon. Ved at være til stede på Stigefabrikkerne opnår vi som producenter væsentlig større synlighed for en lille niche i et stort marked. Den positive erfaring fra Skandinavien vil vi nu gerne medvirke aktivt i at udbrede i resten af Europa,” slutter Francois Grimal.

Stigefabrikken.dk ApS’ regnskab for 2020/2021 udviste et nettoresultat før skat på 1,7 mio. kr. hvilket er en fordobling i forhold til året før.