Den danske byggebranche må ofte lægge øre til, at manglende digitalisering er med til at hæmme effektiviteten. Den danske teglproducent Egernsund Tegl har lyttet til opråbet og oprustet digitalt – til stor glæde for bl.a. Ingcon A/S, entreprenøren bag det nye Grønttorvet.
I dagens mediebillede er der stort fokus på, at byggeriet herhjemme halter efter på IT - omend man ser konturerne af en digital omstilling.
Senest var Dansk Byggeris direktør Michael H. Nielsen i Børsen-artiklen ”Byggebranchen er bagud på it” ude med budskabet om, at den danske bygge- og anlægsbranche investerer fem gange så lidt som det øvrige erhvervsliv i IT. Han mener, at tallene bør forbedres, da en højere digitaliseringsgrad vil effektivisere processerne i virksomhederne, hvilket igen kan gøre dem mere konkurrencedygtige og øge indtjeningen.
Noget tyder på, at Michael H. Nielsen rammer plet i sin karakteristik af de fordele, mere digitalisering bringer med sig. I hvert fald hvis man skæver til den sønderjyske teglproducent, Egernsund Tegl. I 2017 investerede virksomheden i et nyt IT-system, som har optimeret ordreprocessen markant.
Samarbejdspartner mærker effekten
Med sit nye IT-system kan Egernsund Tegl nu styre, præcis hvornår murstenene skal være klar og giver besked i dét øjeblik, ordren skal afhentes på ét af virksomhedens værker.
Entreprenørvirksomheden Ingcon A/S, der valgte Egernsund Tegl som leverandør til sin nylige opførelse af Københavner-bydelen Grønttorvet, har oplevet effekten af teglværkets digitalisering:
Fra 22 til 0 ugers levering
Direktør hos Egernsund Tegl, Peter H. Thomsen, fremhæver, at virksomhedens investering i IT-systemet (der hedder Navision) har været et uvurderligt redskab til altid at kunne levere tegl til tiden:
- Før var der op til 22 ugers leveringstid på mange af vores produkter. Det tal er nu nede på 0 for de fleste produkter. Det betyder, at vi er blevet langt bedre til ikke at ”oversælge” vores tegl. Før kunne vi risikere at sælge flere tegl, end vi kunne nå at producere og levere til aftalt tid. Pga. det nye system er denne risiko stort set elimineret, udtaler direktøren.
Tegl-direktøren forklarer desuden, hvordan digitaliseringen har været med til at effektivisere arbejdsgangene og sikre, at der bruges færre interne ressourcer:
- Før brugte vi 6,2 opkald pr. ordre, og nu bruger vi blot ét. Vores nye system betyder nemlig, at der på enkel og automatisk vis koordineres mellem alle de forskellige forsyningskæder. Jeg er ikke i tvivl om, at de effektiviserede arbejdsprocesser er med til at gøre os mere konkurrencedygtige.