Louis Poulsen Lighting øger omsætning og indtjening

Trods et hård marked øgede Louis Poulsen i 2012 omsætningen med 2 procent til 382 mio. kr. og fik et forbedret primært resultat

I 2012 nåede Louis Poulsen en omsætning på 382 mio. kr. mod 374 mio. kr. i 2011. Væksten er primært drevet af eksportmarkederne, hvorimod det danske marked noterede en mindre tilbagegang. Det skyldes først og fremmest fortsat pressede vilkår for det professionelle marked, mens det danske detailsegment udviklede sig tilfredsstillende. Samlet førte omsætningsfremgangen til et forøget bruttoresultat, som i 2012 voksede med 9 mio. kr. til godt 109 mio. kr., svarende til en bruttomargin på 28,6% mod 26,9% året før.

- Vi er tilfredse med Louis Poulsens udvikling og resultater i et 2012, som fortsat bød på meget udfordrende markedsvilkår. Vi klarede os samlet set fornuftigt på det danske hjemmemarked, og vi voksede med 4% på det vigtige marked i USA. Men væksten var dog tydeligst i Norge, Japan og det øvrige Asien, hvor vi med tilfredshed noterede vækst på mellem 15 og 20%,  siger Søren Schøllhammer, Vice President i Louis Poulsen.

Louis Poulsen vurderer, at de seneste års arbejde med at optimere produktionen og øge effektiviteten er en vigtig årsag til fremgangen. Markante produktlanceringer og introduktionen af kvalitets LED-lyskilder i eksisterende produkter er blevet understøttet af en forstærket salgs- og marketingindsats, som har bidraget yderligere.