Kun 20% når strategien. Kun 3% ved hvordan de gjorde det

Koncept Marketings specialister påviser at kun 20% af alle virksomheder, når deres strategi. Marketing på abonnement kan være en løsning, der hjælper godt på vej.

Undersøgelsens resultatet er ikke overraskende. At implementere en strategi er en proces og ikke et quick fix. Det kræver derfor også en kontinuerlig indsats indenfor strategiens hovedområder. En fokuseret marketingindsats giver virksomheden en skarpere profil, mere synlighed og gør virksomhedens brand så stærkt, at den bliver mindre følsom overfor prispres. Men også andre områder som f.eks. HR, supply chain og indkøb er områder, hvor strategiens mål kræver særlige kompetencer. Der findes masser af strategikonsulenter, der gerne vil udarbejde strategier, men når konsulenterne forlader virksomheden, hvem implementerer så i virkeligheden strategien, når driften tager over og alle har travlt med daily business?

Marketing på abonnement
Typisk ansætter virksomheder en marketingmedarbejder, når de er omkring 70 medarbejdere, men det er Koncept Marketings erfaring at virksomheder indenfor byggebranchen er noget større - typisk over 150 medarbejdere. Det er en klar ulempe, hvis virksomheden ikke har en marketingfunktion , når man skal implementere en ny strategi. En fuldtidsansættelse af en dygtig marketingleder med faglig tyngde og mange års erfaring, koster hurtigt over 40.000 kr om måneden. Det er en stor mundfuld for virksomheder, der ikke tidligere har haft en marketingfunktion. De ender derfor ofte med slet ikke at ansætte eller ansætter i værste fald en medarbejder, der ikke har den faglige tyngde, der skal til for at implementere marketingmålene indenfor en ny strategi. Det kan marketing på abonnement være en løsning på.

Koncept Marketing, der har specialiseret sig indenfor byggebranchen har erfaret, at en virksomhed med op til 180 medarbejdere typisk har et marketingbehov på omkring 20 effektive marketingtimer om måneden for at drifte virksomhedens marketingfunktion. Det lyder måske ikke af meget, men med en fokuseret virksomhedsstrategi , en erfaren marketingleder og et stopur i hånden, er det hvad Koncept Marketing generelt oplever.

Hvis marketingindsatsen skal give mening, skal den kobles op til de overordnede mål – og det skal være virksomhedens ønske at opstarte en sådan proces, f.eks. i forbindelse med en ny strategi. Marketing på abonnement giver også mulighed for at pulje indsatsen i klumper henover året, således at man kan koble marketingmusklen til og fra, som man ønsker det. Marketing på abonnement er en oplagt mulighed for virksomheder, der ikke har sin egen marketingafdeling, for at få fuld fokus på markedsføringen i forbindelse med virksomhedens strategiimplementering. Det er også en kosteffektiv løsning, fordi den ikke koster høje lønninger, sygedage, feriepenge og pension. Et marketingabonnement koster typisk 15.000 kr om mdr. og tegnes for mindst 3 måneder af gangen.

Læs mere om strategiimplementering og marketing på abonnement på www.konceptmarketing.dk eller kontakt Koncept Marketing på tlf. 60 22 93 94.

Denne artikel er publiceret af Koncept Marketing i kategorien

Flere artikler fra Koncept Marketing

Sådan optimerer man de interne processer

Et prispresset marked gør det relevant for byggeriets virksomheder at sætte fokus på optimering af interne processer, der kan forbedre...

Analyse af kundetilfredshed styrker byggevirksomheder

Ønsker man en stærkere markedsposition må man starte med at få et overblik over, hvordan kunderne opfatter virksomheden og dens produkter i...

Det kræver kun 20 timers markedsføring om måneden at vækste

Virksomheder indenfor byggebranchen behøver ikke store marketingafdelinger for at vækste. 20 timers effektiv marketing om måneden er...

Ny linkedin gruppe for byggeriets vækstvirksomheder

Ny linkedin gruppe skal hjælpe byggeriets vækstvirksomheder til sparring og mere vækst. Ideen kommer fra brandingekspert Anette Maria...

Øget fokus på branding indenfor byggebranchen

Koncept Marketing har siden 2010 bygget og styrket brands indenfor byggebranchen. Vi har oplevet, hvordan ordet Branding gennem...

Invitation: Champagne og Åbent hus hos Koncept Marketing

Koncept Marketing er flyttet til Slusen i Københavns Sydhavn og inviterer i den forbindelse til Champagne og Åbent Hus fredag den 4/9 kl....