Virksomheder vurderer troværdighed som vigtigere end evnen til at levere kvalitet.
Det viser en analyse foretaget af Koncept Marketing i samarbejde med analysebureauet Enigma Insight.
Resultatet er ikke overraskende siger brandingekspert Anette Maria Christensen.
Netop derfor handler moderne markedsføring om profilering af virksomheden gennem
historiefortælling og ikke gennem reklame. I alt 70 virksomheder har medvirket i undersøgelsen.
Virksomhederne kunne i undersøgelsen vælge mellem 10 ord, som de opfattede som vigtigst for deres virksomheds profilering. 29% valgte t roværdighed, mens kvalitet indtog andenpladsen med 16% efterfulgt af ”service”, som fik tredje pladsen
med 10%.
”Moderne markedsføring handler netop om værdiskabende indhold fremfor
reklame. Mens reklamen fungerer som en udokumenteret påstand, skabes
troværdigheden derimod ved brug af andre værktøjer,” siger brandingekspert
Anette Maria Christensen, Koncept Marketing, der har specialiseret sig i at
bygge og styrke brands gennem strategisk markedsføring indenfor byggebranchen.
Hun fremhæver brugen af særlige marketingværktøjer, når man ønsker at bygge sit brand op
omkring troværdighed. PR, Content marketing og crossmedia strategier, dvs.
profilering på tværs af online platforme og sociale medier, er alle værktøjer, der
tilfører brands en høj troværdighed.
Strategien nedprioriteres
42% af de adspurgte virksomheder oplyser, at de har et aktuelt behov for
kundeundersøgelser, mens 27% af virksomhederne vil satse på strategisk
markedsføring i 2015. Undersøgelsen viser også, at 21% af virksomhederne vil
arbejde med brand building i 2015, mens det kun er 17%, som kunne tænke sig en
decideret brandingstrategi. ”Vi har med undersøgelsen fået bekræftet, at rigtigt mange virksomheder er
opmærksomme på strategisk markedsføring, men også at virksomhederne
endnu ikke forstår, hvor vigtigt det er, at have en strategi på området. Det er et
problem. For et anerkendt og velkendt brand kommer ikke af sig selv. Det
kræver en skarp strategi, fuldt fokus – og masser af hands-on implementering
at nå dertil”, slutter Anette Maria Christensen, Koncept Marketing.