Ny undersøgelse: Troværdighed er vigtigere end kvalitet

Virksomheder vurderer troværdighed som vigtigere end evnen til at levere kvalitet.

Det viser en analyse foretaget af Koncept Marketing i samarbejde med analysebureauet Enigma Insight.

 

Resultatet er ikke overraskende siger brandingekspert Anette Maria Christensen.

Netop derfor handler moderne markedsføring om profilering af virksomheden gennem

historiefortælling og ikke gennem reklame. I alt 70 virksomheder har medvirket i undersøgelsen.

Virksomhederne kunne i undersøgelsen vælge mellem 10 ord, som de opfattede som vigtigst for deres virksomheds profilering. 29% valgte t roværdighed, mens kvalitet indtog andenpladsen med 16% efterfulgt af ”service”, som fik tredje pladsen

med 10%.

”Moderne markedsføring handler netop om værdiskabende indhold fremfor

reklame. Mens reklamen fungerer som en udokumenteret påstand, skabes

troværdigheden derimod ved brug af andre værktøjer,” siger brandingekspert

Anette Maria Christensen, Koncept Marketing, der har specialiseret sig i at

bygge og styrke brands gennem strategisk markedsføring indenfor byggebranchen.

Hun fremhæver brugen af særlige marketingværktøjer, når man ønsker at bygge sit brand op

omkring troværdighed. PR, Content marketing og crossmedia strategier, dvs.

profilering på tværs af online platforme og sociale medier, er alle værktøjer, der

tilfører brands en høj troværdighed.

 

Strategien nedprioriteres

42% af de adspurgte virksomheder oplyser, at de har et aktuelt behov for

kundeundersøgelser, mens 27% af virksomhederne vil satse på strategisk

markedsføring i 2015. Undersøgelsen viser også, at 21% af virksomhederne vil

arbejde med brand building i 2015, mens det kun er 17%, som kunne tænke sig en

decideret brandingstrategi. ”Vi har med undersøgelsen fået bekræftet, at rigtigt mange virksomheder er

opmærksomme på strategisk markedsføring, men også at virksomhederne

endnu ikke forstår, hvor vigtigt det er, at have en strategi på området. Det er et

problem. For et anerkendt og velkendt brand kommer ikke af sig selv. Det

kræver en skarp strategi, fuldt fokus – og masser af hands-on implementering

at nå dertil”, slutter Anette Maria Christensen, Koncept Marketing.

Denne artikel er publiceret af Koncept Marketing i kategorien

Flere artikler fra Koncept Marketing

Sådan optimerer man de interne processer

Et prispresset marked gør det relevant for byggeriets virksomheder at sætte fokus på optimering af interne processer, der kan forbedre...

Analyse af kundetilfredshed styrker byggevirksomheder

Ønsker man en stærkere markedsposition må man starte med at få et overblik over, hvordan kunderne opfatter virksomheden og dens produkter i...

Det kræver kun 20 timers markedsføring om måneden at vækste

Virksomheder indenfor byggebranchen behøver ikke store marketingafdelinger for at vækste. 20 timers effektiv marketing om måneden er...

Ny linkedin gruppe for byggeriets vækstvirksomheder

Ny linkedin gruppe skal hjælpe byggeriets vækstvirksomheder til sparring og mere vækst. Ideen kommer fra brandingekspert Anette Maria...

Øget fokus på branding indenfor byggebranchen

Koncept Marketing har siden 2010 bygget og styrket brands indenfor byggebranchen. Vi har oplevet, hvordan ordet Branding gennem...

Invitation: Champagne og Åbent hus hos Koncept Marketing

Koncept Marketing er flyttet til Slusen i Københavns Sydhavn og inviterer i den forbindelse til Champagne og Åbent Hus fredag den 4/9 kl....