PhotoSolar foran offensivt salg

PhotoSolar med produktion af solafskærmning til vinduer har netop rejst 27 mio. kr. i ny kapital til salg og markedsføring

Kapitalen fra den hollandske investor SET Venture Partners og fra eksisterende investorer skal bruges til at øge marketing og salg samt produktudvikling.

PhotoSolar A/S har præsteret at rejse 27 mio. kr. i et vanskeligt kapitalmarked, og den nye kapital skal bruges til at udvide markedsføringen af hovedproduktet MicroShade™, som er en ny type solafskærmning indbygget i termoruder. En del af midlerne skal desuden gå til at videreføre udviklingen af en ny avanceret type solafskærmning med indbygget solenergiteknologi.

- Jeg er særdeles tilfreds med, at det er lykkedes at rejse den kapital, vi skal bruge til at sætte kraft på både salg og produktudvikling. Det er ikke let at skaffe kapital i øjeblikket, og derfor er det også en ekstra tilfredsstillelse at nå i mål, siger Carsten Haake, administrerende direktør i PhotoSolar.

Virksomheden har udviklet en helt ny type solafskærmning, som kort fortalt lukker lys ind, men holder varme ude. Solafskærmningen er bygget ind mellem glaslagene i almindelige termoruder og er derfor vedligeholdelsesfri. Man kan uhindret se gennem ruderne. MicroShade™ kan reducere behovet for køling af bygninger med 20 pct. eller mere. Jo mere glas, der anvendes i bygningerne, jo større behov for køling. På verdensplan bruges der mere energi på køling end på opvarmning af bygninger, selvom vi i Danmark mest bekymrer os om at holde på varmen. PhotoSolar ligger i København og har 10 medarbejdere.

I modsætning til andre danske virksomheder har udenlandske investorer vist stor interesse for PhotoSolar. Hollandske SET Venture Partners er nu trådt ind som investor i det danske selskab. Fra Holland er der store forventninger til den nye, danske investering.

- Vi er overbeviste om, at MicroShade™ er et særdeles stærkt produkt. Meget avanceret, men alligevel simpelt. Industrieksperter har bekræftet, at produktet opfylder et vigtigt behov på markedet for energieffektivt byggeri. Vi er glade for at komme med om bord sammen med de lokale investorer og har stor tillid til, at PhotoSolars ledelse kan skabe en solid succes,” siger Yvette Go, Investment Manager i SET Venture Partners.

Vækstfonden, Teknologisk Institut og Syddansk Teknologisk Innovation var i forvejen aktionærer i PhotoSolar og er også kommet med ny kapital i den seneste runde.

- PhotoSolar løser et stort problem i det moderne erhvervs- og boligbyggeri, hvor der i stadigt større omfang anvendes glas. Solafskærmningen reducerer effektivt omkostningerne til aircondition og skaber et bedre indeklima. Behovet for netop den type løsninger er enormt i Danmark såvel som internationalt. Derfor ser vi et stort potentiale i PhotoSolar, siger Bjarne Henning Jensen, investeringsansvarlig i Vækstfonden.