Musikkens Hus

:

Der er én ting, de er enige om i Aalborg. Nemlig at have en mening om det netop færdiggjorte prestigebyggeri Musikkens Hus. Om arkitektkonkurrencen, berettigelsen, behovet, beløbet og ikke mindst arkitekturen. Men uanset om man bryder sig om bygningens udvendige formsprog med store amøbeformede vindueshuller, der undervejs i byggeriet gav musikhuset det knap så flatterende tilnavn ‘Osten’, er det svært ikke at blive imponeret, når du træder indenfor. Her kan det både ses og høres, at Musikken Hus er et mesterværk.

I dag, hvor musikhuset står færdigt, giver byggeriets organiske form mening i sin samlede helhed, når det beskues udvendigt fra. Men når du sætter foden indenfor dørene i foyeren, får du virkelig en wauw-oplevelse, der kun bliver endnu større, når du træder videre ind i koncertsalen.

Her venter 1.298 røde stole og en række bølgende hvide balkoner på lige så hvide vægge med amøbeformer dig i en sal, der giver en akustisk oplevelse i verdensklasse. Hvor målsætningen var at skabe en koncertsal, der var blandt de fire bedste i Europa, bliver den nu rost som blandt de fire-fem bedste i verden til symfonisk musik. Og som de ville sige i Nordjylland, så er det jo slet ikke så dårligt!

Bygget med ærefrygt

Det internationalt anerkendte østrigske arkitektfirma Coop Himmelb(l)au har tegnet Musikkens Hus, og i Aalborg vandt entreprenørfirmaet TL BYG to entrepriser på opførslen, hvor de blandt andet har haft ansvaret for at føre arkitektfirmaets akustiske visioner ud i livet.

- Det gav lidt ærefrygt, at vi skulle være med til at bygge et musikhus, fortæller Jens Nielsen, der er projektchef hos TL BYG og fortsætter: Jeg har bygget meget i min tid, men det her har helt klart været den fedeste opgave. Det har simpelthen været så spændende at arbejde sammen med de udenlandske rådgivere og Coop Himmelb(l)au om at opfylde den vision, de har haft for huset.

Under rundvisningen bemærker Jens Nielsen et par små, sorte streger på kældergangens hvide væg, som han synligt irriteret kører fingrene hurtigt hen over.

- Når man bruger fire år på at bygge sådan et hus her, bliver det lidt som ens eget barn. Så er det svært at forstå, at alle ikke passer godt på tingene. Man får sådan et forhold til det, at du ikke kan forstå det, fortæller Jens Nielsen fra TL BYG om det store ejerskab, han har til byggeriet.

Box in box

I Musikkens Hus er alle akustiske rum bygget op i et system, der kaldes box-in-box. Det vil sige, at der inden i den ydre skal af almindelige konstruktion er lavet en indre skal af materialer, som optimerer akustikken.

I husets multisal intimsalen, hvor der er plads til 300 mennesker, er der således 24 centimer luft imellem væggene i den ydre og indre skal, der hænger i gummibeslag. Gulvet vejer hele 21 tons, men står på gummibeslag, og det er dette luftrum mellem de to skaller, der er med til at give den gode akustiske værdi. Væggene er opført i beton med udspring i husets karakteristiske amøbeformer, der bryder lyden, som også er reguleret ved hjælp af akustiske plader i loftet med huller i Ø8-Ø28. Salen er således tonet ind til oktav otte på en 110 hertz-skala, men kan ændres rent akustisk med en række store gardiner, der hænger fra gulv til loft i hvert hjørne.

Selv de 69 øverum, der også benyttes af Aalborg Universitet og Det Jyske Musikkonservatorium Aalborg, er bygget op som box in box – dog med gips i stedet for beton. Karakteristisk for alle øverummene er, at der altid er en skæv væg for at snyde lyden, fortæller Jens Nielsen fra TL BYG.

Akustiske amøber

Musikhusets hjerte, den store, imponerende koncertsal, består af en skal, hvor de indre vægge er beklædt med akustisk plader med små udspring i amøbeformer, som er med til at dæmpe lydens efterklang. Pladen, der er designet af en ingeniør fra TL BYG, ændrer karakter fra bag orkeresteret til den anden ende af salen. Lige bag orkesteret er amøbernes fremspring fra pladen kun nogle få millimeter, men de vokser i højden, jo længere du kommer ned i salen. På den måde kan efterklangen styres, og bag i salen, hvor tætheden er størst, absorberes lyden af amøberne, så den dør ud og ikke springer tilbage fra væggen.

I koncertsalen var den indre skal også en spændende udfordring for TL BYG, fordi væggen skulle have en densitetsvægt på 430 kilo pr. kvm, men ikke måtte fylde mere end en almindelig gipsvæg, der har en densitetsvægt på lidt over 40 kilo pr. kvm. I samarbejde med Coop Himmelb(l)au skabte de derfor en vægløsning af fundablogge, stålrigler, stålplader, gips og ovntørret sand, der således opfyldte kravene, der var stillet af hensyn til akustikken.

Den smukke svane

At Musikkens Hus efter afleveringen og den officielle åbning, hvor dronningen kom på besøg, bliver rost for en akustik i verdensklasse, ser Jens Nielsen som et stort skulderklap til alle de involverede i byggeriet. Her har der været stor fokus på kvalitetssikringen af det 1,2 milliarder dyre byggeri, hvor TL BYG alene har lavet 50.000 kvalitetssikringsdokumenter for deres del af entreprisen.

- Det er stort, at akustikken er så god. Det bekræfter os i, at der var en mening med galskaben i forhold til alt det kvalitetssikring. Huset har levet en historie som den grimme ælling, men nu er det blevet en smuk svane, og jeg håber virkelig, det får mulighed for at udfolde sig, slutter Jens Nielsen fra TL BYG.

Gode toner

Hos STS Støvring A/S, der har leveret og monteret ståltrapezplader, fremhæver administrerende direktør Per Pedersen det gode samarbejde og den gode dialog mellem de involverede som grundene til, at Musikkens Hus er blevet så godt.

- Samarbejdet på tværs af entrepriserne fungerede godt, og alle involverede gik efter at skabe løsninger. En utrolig god dialog med byggeledelsen og rådgiverne hele vejen igennem projektet har også været en stor del af årsagen til, at Musikkens Hus er blevet en succes, fortæller Per Pedersen fra STS Støvring.

- Men den største fortjeneste for, at det er gået godt for STS Støvring, har vores tagdækkere ubetinget. De var virkelig engagerede i opgaven dag og nat gennem hele perioden, ligesom at vores underentreprenører og leverandører også var der 100 procent hele tiden, roser Per Pedersen fra STS Støvring.

A.E. Stålmontage A/S er en af de virksomheder, der har arbejder tæt sammen med STS Støvring på Musikkens Hus. Her har A.E. Stålmontage leveret facadekassetter i 4 millimeter alucobond og facader i aluminium. Ligeledes har de lavet al tagopbygning på restauranten, hvor der er plads til 150 spisende gæster.

- Musikkens Hus har været et ekstremt spændende projekt, fordi det var så udfordrende for os, fortæller projektleder Casper G. Jørgensen fra A.E. Stålmontage.

Udfordrende og spændende har det også været for landinspektørfirmaet Nellemann & Bjørnkjær, der har stået for al afsætningen.

- I og med at det er et kompliceret byggeri, har der været meget afsætning. Byggeriet indeholder ikke ret mange rette linjer og vinkler, og det giver selvfølgelig nogle udfordringer for entreprenøren, hvilket betyder, at han har haft brug for vores hjælp, fortæller landinspektør og partner Frank E. Kristensen fra Nellemann & Bjørnkjær.

Hans kollega landinspektør Peter Eistrup supplerer:

- Den største udfordring har været koncertsalen, i og med at arkitekturen er udformet, så ingen af de enkelte bygningsdele følger rette linjer. Normalt afsætter vi to fikspunkter for en væg, men her blev vi nødt til at beskrive hele kurveforløbet. Først satte vi et fikspunkt pr. meter til sokkelstenene, og efterfølgende satte vi et fikspunkt for hver 30 centimer til gipsvæggen.

Til forskel for et almindeligt byggeri, hvor landinspektørerne sætter huset af og siger farvel og tak, har Nellemann & Bjørnkjær således haft deres gang i Musikkens Hus igennem 45 måneder.

For Malerfirma Arne Kristensen har det taget 18 måneder undervejs at udføre malerarbejdet på de i alt fire koncertsale, restauranten og fællesområderne. Nu efter åbningen udfører de også efterreparationsarbejdet, så musikhuset fremstår nyt og flot.

Kompleks geometri

Rambøll Danmark A/S har også haft deres gang i Musikkens Hus i en lang periode. Faktisk så lang tid tilbage, at der stadig lå en gammelt kraftværk på grunden. Rambøll har nemlig fungeret som rådgiver på konstruktionsprojektet, kloakprojektet og miljøprojektet helt tilbage til 2001, hvor musikhuset stadig kun var en stor ide.

Efter det gamle, enorme kraftværk blev fjernet til en meter under terræn, viste det sig, at der var store uoverensstemmelser mellem de gamle tegninger og virkeligheden. Der var konstruktioner under jorden, hvor de ikke skulle være.

Derfor havde Rambøll store udfordringer med kælderprojektet i tre etager og pæleprojektet, hvor 2300 pæle blev rammet ned i den sumpede undergrund ved fjordbredden. Derfor har Rambøll brugt 3D-projektering til at lave en model af alle konstruktioner lige fra kajkanter, nabobygninger til ting i jorden, der skulle passes sammen med Coop Himmelb(l)aus 3D-model af bygningen.

- Den komplekse geometri og den frie form har været en stor udfordring. Derudover har vi skulle gøre tingene brugbare for konstruktørerne med mål og dimensioner, fortæller Morten Dalsgaard, der er afdelingsleder i byggeriafdelingen i Rambøll Aalborg.

Han er også meget stolt over, at det er lykkedes at leve op til de meget store krav til akustikken, som Coop Himmelb(l)au og en akustisk rådgiver i New York har stillet til byggeriet.

- Der er kun en håndfuld i Europa, der lever op til de krav, og der er ingen andre i Danmark. Hverken Operaen, DR Byen eller Musikhuset Aarhus er med på det her niveau, så Musikkens Hus er virkelig noget for sig, understreger Morten Dalsgaard.

Hos ØSB A/S har de frie former også givet en række spændende opgaver. De store betondæk til koncertsalen har en speciel formbygning i og med, at de er buede, og geometrien på den store, snoede trappe i foyeren har også været noget, de ikke ser hver dag. Her har ØSB lavet formen til vangen og støbt trinene på fabrikken, hvorefter vægsiderne er støbt på pladsen, da det ville være alt for besværligt at transportere den færdige trappe.

Solenergi

Musikkens Hus har installeret 262 solcellepaneler, der året rundt hjælper med at nedsætte husets energiforbrug. Ligesom alt andet i det bemærkelsesværdige byggeri, er der ikke tale om en standardløsning, hvilket også er tydeligt, når du udvendigt fra ser, hvordan panelerne er en del af den arkitektoniske helhed.

Gaia Solar har leveret de specialdesignede solcellepaneler. Hvor standardpaneler oftest er sorte eller blå i firkantet form, er disse paneler transparente og trekantede. Derudover er de opsat i et mønster efter arkitektens ønsker. Gaia Solar har således haft til opgave at omsætte et design til et helt konkret energiproducerende produkt.

- Både paneler og montagesystem er speciallavet til opgaven, fortæller Tanja Sjørup-Nielsen, der er PR/Marketing Manager hos Gaia Solar.

- Vi har stor erfaring med specialløsninger af denne kaliber. Vi har skabt en hel unik løsning til Musikkens Hus, og det er netop, hvad vi er eksperter i, uddyber Tanja Sjørup-Nielsen.

Ud over solcellepanelerne er der også indtænkt andre energibesparende tiltag i Musikkens Hus. På grund af placeringen ved fjorden er det for eksempel muligt at benyttes fjordvandsindtag til at nedkøle huset. Denne type nedkøling kan ske det meste af året, når fjordens temperatur er koldere end i huset. Så er elektriciteten, der driver cirkulationspumpen, den eneste energi, der bliver brugt til at nedkøle hele det store hus. Musikkens møbler Et byggeri i et godt design skal selvfølgelig komplementeres af ditto møbler. Derfor har mono cph, som har leveret alt inventaret, valgt danske og italienske designmøbler af høj kvalitet. Leverancen bestod af stole, borde, reoler, løse salsstole, lamper, skriveborde og sofaer. Her fremhæver indehaver Jesper Bothe også det gode samarbejde under det store byggeprojekt.

- Det har været spændende at have med en af de største ordrer i Danmark. Vi har generelt haft et rigtig godt samarbejde med både ledere og bygherrerådgiver under hele forløbet, fortæller Jesper Bothe.

Gode ambassadører

Tilsyneladende har de involverede i byggeriet af Musikkens Hus taget rigtig stort ejerskab til opgaven – faktisk så meget at mange af dem omtaler det som ‘deres hus’. Nordjyllands nye akustiske mesterværk har altså allerede under byggeriet fået en række gode ambassadører, der begejstret fortæller om deres oplevelser med huset.

Når du oplever arkitekturen, detaljegraden og alle de skæve finurligheder samt hører og mærker musikken i de forskellige sale, er slet ingen tvivl om, at resten af beboerne i landsdelen og alle andre besøgende også vil tage det til sig og blive lige så gode ambassadører. For Musikkens Hus er en sjælden perle på kanten af fjorden i Aalborg.