Metro - Cash & Carry

: februar 2008

Metro - Cash & Carry : Det ultimative modulbyggeri
  • Metro - Cash & Carry - baldakin
  • Metro - Cash & Carry - moduler
  • Metro - Cash & Carry - køleafdeling
  • Metro - Cash & Carry - butik

Det ultimative modulbyggeri

Byggefakta

Metro - Cash & Carry
Fiskene 10
9200 Aalborg
Danmark

Bygherre:
Metro Properties Danmark ApS
Arkitekt:
Metro Properties Danmark ApS
Ingeniør:
Metro Properties Danmark ApS
Areal:
11.000 kvm
Byggesum:
100 mio. kr.
Javascript is required to view this map.

Find andre byggerier på oversigtskortet

Metro har netop åbnet sin femte danske butik i Aalborg – bygget efter præcis samme opskrift som de knap 600 andre Metro-butikker i verden

21 meter i længden, 14,5 meter i bredden og med en loftshøjde på 9,20 meter.

Det er dimensionerne på hver enkelt af de ”byggeklodser”, der fra tegnebrættet i Düsseldorf er stykket sammen til små 600 Metro-butikker fordelt på 30 lande.

- Det ultimative modulbyggeri, siger salgs- og driftsdirektør Frank Madsen fra Metro i Danmark, der netop har indviet sin femte danske Metro-butik i Aalborg Syd.

- Vores hidtil mindste butik, bygget op af fem moduler, siger han. Og skulle vi have brug for en butik af samme størrelse i f.eks. Korea, kunne vi reelt tage de samme tegninger og blot erstatte den danske tekst med koreansk – selvfølgelig med respekt for de lokale myndigheders krav til byggeriet.

- Sigtet med hver enkelt Metro-butik er det samme: En effektiv engros-butik, bygget præcist efter dimensionerne på vores standardinventar. Og med de samme faciliteter og omgivelser til vores kunder verden over.

Enkelt elementbyggeri

Enkeltheden i filosofien går også igen i selve konstruktionen af byggeriet: Et enkelt elementbyggeri i en søjle-/bjælkekonstruktion med ovenlys i sammenføjningerne mellem de enkelte moduler – i Aalborg-butikken altså seks striber lys i loftet.

Og identiske stålfacader overalt: Den karakteristiske blå Metro-farve samt de høje, gule bogstaver som signatur over indgangsportalen og den tunge, svungne baldakin over hovedindgangen.

- Dog er butikkerne bygget med to indgange i den lange facade, siger Frank Madsen. Nemlig hovedindgangen, der leder ind til vores nonfood-afdeling i åben forbindelse med fødevarerne. Og den særlige indgang for vores største kunder, der fører direkte ind til fødevareafdelingen.

Effektiv handel

Metro-butikkerne henvender sig til virksomheder og selvstændige med hovedvægten lagt på hotel-, restaurant- og kantinekunderne.

- Derfor tilbyder vi disse kunder den hurtigste og mest effektive handel hos Metro – med egen indgang og egen parkeringsplads tæt på denne indgang, siger han.

Med til konceptet hører således også et relativt stort, overdækket parkeringsområde.

Alle de markante stålkonstruktioner i byggeriet er leveret af Søgaard Stålbyg aps – fra indgangsportalen og parkeringsovedækningen til havecentret. Derudover har virksomheden leveret både indvendige og udvendige trapper, cykelskure, kundevognsskure – og har endelig monteret omkring 400 meter beskyttelsesfendere på de indvendige vægge.

Miljømæssige forbedringer

Og selv om mantraet for Metro-folkene er ensartethed, er der trods alt også plads til produktudvikling, når byggefolkene slippes løs på en ny Metro-butik.

Køb magasinet med denne artikel

Denne artikel er oprindeligt publiceret i magasinet Byggeplads.dk 2007 nr. 5.

Vi har stadig nogle få eksemplarer af Byggeplads.dk 2007 nr. 5 tilbage.

Bestil Byggeplads.dk 2007 nr. 5 her

Læs om andre byggerier omtalt i Byggeplads.dk 2007 nr. 5: