Aarhus Letbanes Trafik- og Servicecenter

:
september 2016
Aarhus Letbanes Trafik- og Servicecenter - Sporområdet

Aarhus Letbanes Trafik- og Servicecenter ligger i sporområdet og er formmæssigt tilpasset stedets og sporenes geometri. Gråkjær A/S har været totalrådgivere på byggeriet.

Aarhus Letbanes Trafik- og Servicecenter - Værkstedet

Værkstedet er indrettet til forskellige typer reparationer. Bygningen er afleveret fra Gråkjær til bygherren, GCF.

Aarhus Letbanes Trafik- og Servicecenter - Elementerne

Spor i betonen giver en fin vertikal effekt i det ellers langstrakte hus. Desuden falder elementsamlingerne ind i mønsteret. Sandwichelementerne med spor er fra Confac A/S.

Aarhus Letbanes Trafik- og Servicecenter - Portene

Larsen Porte ApS har leveret otte porte til byggeriet, hvoraf de fire er sidefoldedøre, der giver plads til køreledningerne.

Aarhus Letbanes Trafik- og Servicecenter - Faciliteterne

Indvendigt er bygningen klar til administrationen, kontrolcenteret og personalefaciliteterne.

previous next

Togbyggeri med indlagte spor

Letbanen er på vej. I banegraven står det første tog klar i den bygning, der skal servicere tog og huse Letbanens administration

Byggefakta

Aarhus Letbanes Trafik- og Servicecenter
P. Hiort-Lorenzens Vej 71-95
8000 Aarhus C
Danmark

Bygherre:
Aarhus Letbane I/S
Bygherrerådgiver:
Alectia A/S
Arkitekt:
GPP Arkitekter A/S
Totalentreprenør:
Gråkjær Erhverv A/S
Ingeniør:
OBH Rådg. Ingeniører A/S
Areal:
11100 kvm.
Byggesum: 
200 mio. kr.
Byggeperiode:
marts 2015 - juli 2016

2017 er året, hvor Aarhus er Europæisk Kulturby, men også året, hvor Letbanen kan indvies. Et nyt transportmiddel, der skal supplere byens busser og samtidig køre hyppigt og klimavenligt. Første rute på 12 km helt ny bane er klar fra maj 2017 og vil køre fra Aarhus Hovedbanegård til Lisbjerg og på vejen bl.a. passere Aarhus Universitet samt Aarhus Universitetshos­pital og Skejby Erhvervspark.

I efteråret 2017 kører Letbanen på hele den første etape fra Grenaa­ i nord til Odder i syd – i alt 110 km letbane og 51 stationer. Letbanen er, i modsætning til nærbanen, som kører i dag, eldrevet, hvilket kræver opstilling af 3.000 master.

Et stort hold bag

At etablere en letbane er et projekt, der kræver mange involverede parter med forskellige specialer. Aarhus Kommune ejer Letbanen sammen med Region Midtjylland, hvor kommunen ejer hovedparten. De har etableret et letbaneselskab, som anlægger Aarhus Letbane med assistance fra lokale rådgivere og ASAL-konsortiet, der anlægger selve letbanesystemet (kørestrøm, signalsystem, spor, perroner samt Trafik- og Servicecentret) samt bygger letbanetogene.

Det er det tysk-schweiziske firma Stadler, som leverer letbanetogene (det første er leveret i Aarhus), og to italienske firmaer – Ansaldo STS og GCF – står for henholdsvis sporarbejde, stationer og de tekniske installationer. ASAL-konsortiet har indgået aftale med danske Gråkjær A/S om at opføre Trafik- og Servicecentret. Gråkjær A/S har været totalentreprenører med underrådgiverne GPP Arkitekter A/S og OBH Rådgivende Ingeniører A/S.

Bygningen varetager mange formål, men de fleste kvadratmeter under tag er til togværksted og vaskehal. Byggeriet ligger i banegraven, som er sporområdet for alle tog ind til Aarhus Banegård. Her leveres de nye letbanetog, de får slebet hjulene og bliver klar til at komme på skinnerne.

Uden for bygningen er der et stort overdækket område, hvor letbanetogene om aftenen parkeres og rengøres (med tilhørende servicebygning). Hele området har en særdeles blød undergrund, hvorfor Gråkjær A/S startede byggeprojektet med at pilotere under CMC og øvrige bygninger samt pilotere under dele af udvendige spor – i alt 1.250 pæle.

Selve bygningen er en relativ enkel opbygning, men i det område, hvor der kører tog ind, er der rigtig mange detaljer i betongulvet, som det ikke har været helt ukompliceret at implementere. Uden for bygningen har der også været pits i beton, der var en del af entreprisen.

Godt arbejdsmiljø

Claus Navntoft, produktionsdirektør ved Gråkjær A/S, viser rundt i byggeriet og fortæller, at det for Gråkjær A/S har været en stor og spændende opgave, hvor det indimellem har krævet rygrad at navigere mellem ASAL-konsortiets forskellige firmakulturer. Gråkjær A/S er prækvalificeret til den kommende letbane i København.

– Vi er glade for endnu en gang at kunne aflevere byggeriet til tiden og har haft et rigtigt godt samarbejde med vores bygherre GCF, Aarhus Letbane I/S og alle øvrige involverede parter. Hos Gråkjær A/S arbejder vi i en flad struktur og er meget optaget af at skabe et godt arbejdsmiljø. Vi tager derfor forskellige initiativer til at sikre en god “holdånd” blandt håndværkerne. 

Navntoft fortæller videre, da vi når taget af bygningen, at Gråkjær A/S arbejder målrettet på at skabe bæredygtige løsninger så vidt muligt.

Sider

Andre byggerier i Byggeplads.dk 2016 nr. 4

Skole

Aabybro Skole

Skole med levende tagkonstruktion

Ungdomsbolig

Aurora

Ungdomsboliger i siloens tegn

Ungdomsbolig

Cortex Park

Cool og rå boliger for unge

Uddannelsescenter

DTU Biosustain, bygning 220

Forskudte planer til forskning

Uddannelsescenter

DTU, bygning 303A

Auditorier i totalmodernisering

Skole

Frederiksbjerg Skole

Skole som terrasseret monolit

Bolig

Frikvarteret

Landsby all inclusive

Hotel og konference

Hotel Fårup

Hotel i forklædning

Bolig

Langkærparken

Trætte boligblokke i Tilst fik nyt liv

Kontorhus

MultiFlex Office

Fremtiden er fleksibel

Kontorhus

Plaza II og III, Pandora

Havnens smykkeskrin

Offentlige kontorer

Retten i Aarhus

Historisk retsbygning respektfuldt renoveret

Offentlige kontorer

Retten i Svendborg

Retten er sat med havkig

Ungdomsbolig

Slagtehusene, 1. etape

Ungdomsboliger i historiske slagtehuse

Sport

Ørestad Skøjtehal

Funktionelt sportspalads