Aggebo & Henriksen

Aggebo og Henriksen

Sanselighed, atmosfære, stoflighed, varme. Det er tekstilets fremmeste kvalitet ifølge designerduoen Aggebo & Henriksen - og det er kvaliteter, der kan bruges til at berige det moderne byggeri.

- Vi tager udgangspunkt i at udvikle æstetik, teknik og nye metoder til at tilføre moderne byggeri et lag af sanselighed. Ved at ligestille konkrete mønstre, som eksempelvis ornamentik, med en æstetisk, kulturel eller tidsmæssig reference, og menneskelige handlingsmønstre, vil vi udfordre de eksisterende overgange imellem mennesker og rum, siger Julie Henriksen (t.v. på foto), der er den ene del af duoen, og som bor og har værksted i Tisvildeleje.

Ny oplevelse af rum

- Vi forsøger ofte at tænke kunstnerisk bearbejdning af overflader ind i en industriel og digital produktion. I dette felt imellem kunsthåndværk, arkitektur og industriel produktion åbner der sig muligheder for at formidle og kommunikere design og kunsthåndværk og sætte disse elementer ind i nye sammenhænge. Ved at tilføre rummet et lag af mønstre, som kan være en udtryksmæssig detaljering eller stoflighed, kan der skabes en ramme, hvor mennesker kan blive udfordret - give dem en ny oplevelse af et rum, supplerer Mathilde Aggebo, den anden halvdel af den dynamiske og tekstiltænkende duo, som bor i Århus.

De to startede deres samarbejde for over 15 år siden på Danmarks Designskole, hvorfra de begge er uddannet, og hvor de lavede afgangseksamen sammen. De fandt sammen i en fælles passion for tekstil som materiale, og de muligheder, der var for at manifestere og materialisere den tekstile tankegang. Noget de synes, der er stort behov for.

Tekstil ignoreres

- Det tekstile element mangler ofte i moderne byggeri, og tekstilet som materiale er røget ud mange steder, og det er ærgerligt for netop tekstilet er med til at skabe atmosfære og et godt rum for mennesker. Mange byggerier er jo præget af glas, stål og beton, som er karakteriseret ved hårde overflader - og her kan man altså bruge tekstilets kvaliteter til at gøre overfladerne mindre hårde, fremhæver Julie Henriksen.

Aggebo og Henriksen

Gardiner med nye farver til at skabe liv i rummet – værelserne på Tietgen­kollegiet, Ørestaden.

De er begge enige om at tekstildesign generelt står lidt i skyggen af andre discipliner - men tekstiler er vigtige, og ifølge Aggebo & Henriksens selvopfattelse bør tekstildesigneren sidestilles i hierarkiet med billedkunstneren og arkitekten.

Forarbejdning af overflader

Med tekstile overflader mener Aggebo & Henriksen ikke nødvendigvis overflader, der rent faktisk er belagt eller beklædt med tekstilt materiale, men overflader, der kan give tekstile oplevelser i kraft af de mønster og former, der præger tekstil. Derfor handler det for duoen i højere grad om at anvende de tekstile teknikker til at præge rummene i et byggeri.

Derfor definerer Aggebo & Henriksen også deres idégrundlag som kunsterisk forarbejdning af overflader i moderne byggeri.

- Vi startede med at være fokuseret på selve tekstilet og de udtryk, man kunne frembringe ved hjælp af materialet. Derfor vævede vi i begyndelsen også selv vore materialer, men vi indså hurtigt, at der var behov for at tænke i en større helhed, nemlig selve rummet i en bygning og i mindre grad selve det konkrete kunsthåndværk, siger Julie Henriksen.

Mastergrader

De to tekstildesignere har et kreativt og forretningsmæssigt fællesskab og har ved siden af egne aktiviteter og opgaver.

Julie Henriksen underviser således i vævning på en Rudolf Steiner skole i Nordsjælland og er uddannelsesvejleder på Danmarks Designskole. Desuden er hun i øjeblikket ved at tage en mastergrad i design fra arkitektskolen i København. Mathilde Aggebo fik forrige år en mastergrad i oplevelsesledelse fra RUC og arbejder i øjeblikket som institutleder på Designskolen Kolding.

Duoens samarbejde er således koncentreret omkring konkrete projekter og opgaver. Sidst har de løst opgaver for tekstilfabrikanten Kvadrat med en serie farvesætning, og gennem de sidste 2-3 år har de bl.a. udført kunstnerisk udsmykning af Vejle Handelsskole, skiltning på Det Nye Skuespilhus, facadedesign på Bryggen i Vejle og grafisk bearbejdning af loftmodulplader for Troldtekt/L. Hammerich.

H.C. Andersens håndskrift

Den første store opgave fik Aggebo & Henriksen i 1997, da de vandt en konkurrence, der lød på at lave to scenetæpper på i alt 200 kvm til Dronningesalen i Det Kgl. Biblioteks nye tilbygning Diamanten i København. I bibliotekets arkiver fandt de gamle håndskrevne H.C. Andersen manuskripter, og fragmenter af håndskriften blev trykt på scenetæpperne.

- Vor metode var at gå helt ned til essensen af tingene og derpå forstørre det gentagne gange, samtidig med at der blev fastholdt et konkret og præcist udtryk. Fragmenterne af H.C. Andersens håndskrift forstørret mange gange op gav netop et tekstilt udtryk i kraft af det mønster, som håndskriften dannede på scenetæppet, fortæller Julie Henriksen.

Dialog med arkitekten

En anden stor opgave var kunstnerisk udsmykning og orientering på Tietgenkollegiet, tegnet af arkitektfirmaet Lundgaard og Tranberg.

Aggebo og Henriksen

Tekstilt patchwork overført på postkasserne på Tietgenkollegiet, Ørestaden.

- Vores idé med udsmykningen var at skabe unikke flader, så man som beboer oplever, at der er plads til at være individ i en meget stor bolig. Man skal kunne orientere sig. Vores æstetiske udgangspunkt var mønstre, som rummede tegn, bevægelse og rytme. De skulle tilføre gangene på kollegiet en direkte organisk ornamentik, som skabte en fornemmelse af sanselighed og skønhed, siger Mathilde Aggebo og Julie Henriksen.

Gangene i de 30 boliggrupper fik hver sit individuelle udtryk ved påtryk af forskellige mønstre. Samtidig blev dørene til alle værelser forskellige i komposition og grafik. Desuden blev postkasserne forvandlet til en farvet mosaik, mens kuløren på værelserne blev gardiner med ti nye farver.

- Opgaven var et godt eksempel på det gode samarbejde, vi havde med arkitekten, fordi de havde stor indsigt i de kreative tankegange, vi havde omkring opgaven, fortæller Julie Henriksen.

Læs også nyheder om Aggebo & Henriksen: