Building Green vil have os til at bygge bedre byer

Building Green sætter kreativ byudvikling på programmet med konferencen ”Build for Creativity” den 8. og 9. marts i København

Gode byer kommer ikke af sig selv. Vi skal gøre os umage med at gøre byerne attraktive, så mennesker trives, fællesskaber opstår, og nye byområder bliver lige så spændende som de gamle. Derfor sætter Building Green kreativ byudvikling på programmet med konferencen ”Build for Creativity” den 8. og 9. marts i København. 

Kultur, kunst og kreativitet er ikke længere nice to have. Det er need to have, hvis du arbejder med byudvikling. Det mener Kristian Riis, som er guitarist i Nephew og partner i konsulentfirmaet Volcano, der har udviklet konferencen ”Build for Creativity” sammen med Building Green.

Når vi taler om gode byer, taler vi tit om mobilitet, teknologi og arkitektur, men mindst lige så vigtigt er de kreative input, du får i byen. Folk flytter ind til byerne for at få oplevelser, inspiration og være en del af noget større. Creative placemaking handler om at bruge bygninger og venues til at gøre byen til et sjovere sted, men også om at designe byområder som folk får lyst til at flytte til for at blive en del af fællesskabet, siger Kristian Riis.

Musikby og surferby

Volcano har sammen med Rambøll analyseret en række byområder, der har haft succes med at skabe kreative fællesskaber. Nogle er boblet op fra neden gennem lokalt engagement, andre er planlagt fra toppen og ned. Fælles for stederne er, at de har en tydelig identitet.

I Cold Hawaii i Klitmøller er der opstået kreative fællesskaber og bymiljøer ud af interessen for at surfe. Musicon i Roskilde derimod er strategisk planlagt til at være en musikby med et rockmuseum og Roskilde Festival som trækplastre. Det er gode eksempler på, hvordan en særlig identitet tiltrækker folk og udvikler byerne, så de bliver sjovere at bo i. Uden spændende byer bliver det grå og kedelige liv, vi lever. Vi får ikke inspiration og får sværere ved at løse vores fælles udfordringer som klimakrise, ensomhed og polarisering, siger Kristian Riis.

Bedre bundlinje

Generelt er byområder med en kulturel identitet mere attraktive for tilflyttere end anonyme boligområder. Derfor er der al mulig grund til at gøre sig umage med at skabe det gode liv mellem husene og skabe steder med sin helt egen identitet, lyder det fra Building Green, som med konferencen ”Build for Creativity” for første gang sætter byudvikling til debat.  

Når vi tænker kulturen ind i udviklingen af byerne, skaber vi levende bysamfund, der er rige på kreativitet, socialt bæredygtige og bedre rustet til at tackle klima udfordringerne. Vi ser også, at områderne bliver mere attraktive og kan prissættes derefter. Investeringerne i et bedre bymiljø er derfor hurtigt tjent hjem, siger projektleder i Building Green Anders Nielsen.

Ligesom med den store event Building Green København i Forum er der tårnhøje ambitioner for den nye konference. Den skal være mindst lige så toneangivende som Building Green København og hjælpe med at højne kvaliteten i vores byer det næste årti.

Konferencen vil introducere nye metoder til at arbejde med byudvikling. Vi giver konkrete værktøjer til udviklerne, så de kan skabe positive forandringer med enkle greb. Det gælder både nye byområder, som har brug for et skud kultur fra dag ét og ældre byområder, som trænger til en ny fortælling. Vi glæder os til at byde folk indenfor til to dages inspirerende konference i København, slutter Anders Nielsen.