Vær med i kapløbet om Facility Management Prisen 2019

Facility Management Prisen 2019 går til en virksomhed, som har formået at tage digitaliseringens muligheder til sig inden for Facility Management (FM).

Facility Management Prisen 2019 går til en virksomhed, som har formået at tage digitaliseringens muligheder til sig inden for Facility Management (FM). Den 7. september er der deadline for indstillinger – så skynd dig til tasterne.

Med digitaliseringens mange muligheder som tema uddeler Boligfonden Kuben og Dansk Facilities Management Netværk (DFM netværk) til foråret Facility Management Prisen 2019. Prisen – som tidligere gik under navnet Driftherreprisen – hædrer en virksomhed, der har udmærket sig inden for Facility Management og kan inspirere andre i branchen.

- Prisen er med til at sætte fokus på fremragende Facility Management (FM) og de spændende cases, der er derude. Denne gang er temaet digitalisering, da det er et felt, som er vigtigt inden for alle områder af FM. Samtidig er det et felt, som er under rivende udvikling, forklarer Svend Bie, direktør i DFM Netværk.

- Digitaliseringen påvirker FM dobbelt: Når digitaliseringen ændrer kernevirksomhedens produktions- og forretningsprocesser, er det en anden type virksomhed, som FM skal understøtte. Det giver helt andre succeskriterier. Samtidig skal FM-aktiviteterne digitaliseres, og det er særdeles udfordrende at arbejde struktureret med dette, da FM’s aktivitetsområde spænder bredt fra bygningsportefølje og ejendomsdrift til Space Management og kantineservice. Der er heldigvis mange gode eksempler på digitalisering inden for FM, så det er bare om at få sendt de gode eksempler vores vej.

Deadline for indstillinger til Facility Management Prisen 2019 er den 7. september 2018, hvorefter DFM netværk udvælger de bedste kandidater og præsenterer dem efter aftale.

Et godt råd: Spring ud i det
Cases som andre kan lære noget af. Det vægter DFM Netværk særligt højt i nomineringsprocessen. Derudover kan projekterne både være mere strategiske satsninger og bedre løsninger på enkelte områder.

- Vi kigger også særligt på, om projekterne kan udbredes til andre virksomheder eller andre områder, og om de er integrérbare og værdiskabende. Man behøver ikke have en større afhandling klar – man kan sagtens begynde en indstilling med en kort beskrivelse, siger Svend Bie.

- Efterfølgende går vi mere ned i detaljerne sammen med de nominerede, fortsætter han og råder alle, der beskæftiger sig med FM og har et bud på en kandidat, om at springe ud i det og sende en indstilling af sted.

Hylder de gode idéer
Boligfonden Kuben har været med til at uddele prisen siden dens opstart i 2003. I 2019 er det 10. gang, prisen uddeles.

- Vi synes, det er ekstremt vigtigt at fokusere på FM generelt. Vi vil gerne gøre feltet mere sexet og highlighte dem, der tænker nye, spændende tanker, fortæller Karen Mosbech, bestyrelsesformand i Boligfonden Kuben.

- Vi er vilde med gode idéer. Det gælder mange forskellige områder. Her er vi ude efter at finde den gode idé, når det kommer til FM og i år inden for digitaliseringens fagre verden.

Prisen blev sidst uddelt i 2017, hvor den gik til DR Ejendomme og Service for deres evne til at løfte FM fra en klassisk rolle som vicevært til innovativ motor i DR.

Faktaboks

Man kan indstille projekter inden for de 5 klassiske FM-aktiviteter:

  • De rigtige bygninger de rigtige steder – Real Estate
  • Den rigtige brug af faciliteter og bygninger - Space Management
  • Den rigtige drift
  • Den rigtige servicering af organisationen
  • Den rigtige organisering og forretningsmodel

Her indstiller man en case: https://www.dfm-net.dk/indstil-kandidat

Prisen uddeles på DFM Netværks Årskonference den 28. og 29. marts 2019