Johannes Fog vender minus til plus

Johannes Fog Holding A/S realiserer et resultat før skat på 19 mio. kr. i 2014 - en forbedring på 62 mio. kr. sammenlignet med året før.

Johannes Fog Holding A/S (”Johannes Fog”), der står bag trælaster og byggecentre på Sjælland, realiserer et resultat før skat på 19 mio. kr. i 2014. Det er en forbedring på 62 mio. kr. sammenlignet med året før. Resultatet lever op til forventningerne for 2014.

Byggebranchen har, siden krisen indtraf i 2008, været hårdt ramt af stilstanden i dansk økonomi, hvilket har udfordret landets byggemarkeder og trælaster. Meget tyder dog på, at optimismen efter et par svære år gradvist er ved at indfinde sig igen.

I et meget konkurrencepræget marked realiserer Johannes Fog en omsætningsvækst på 2,3 pct. og en omsætning for 2014 på 1.167 mio. kr. – over 25 mio. kr. mere end i 2013. Kæden præsenterer et overskud før skat på 19 mio. kr. – en forbedring på 62 mio. kr. i forhold til underskuddet på 43 mio. kr. i 2013.

Resultat før afskrivninger, renter og skat (EBITDA) er øget fra 38 mio. kr. i 2013 til 61 mio. kr. i 2014. Det giver en EBITDA-margin på 5,2 % - et niveau, som gør Johannes Fogs resultat til et af branchens bedste. På grund af forskelle i afskrivningsprincipper og kapitalstrukturer er EBITDA-margin det mest sammenlignelige nøgletal på tværs af brancheaktører.

- Efter det dårlige resultat i 2013 har vi fokuseret på at forbedre driften, og vi har omstruktureret, udviklet og igangsat en lang række initiativer for at gøre os mere agile i markedet. Regnskabet for 2014 vidner om, at vi traf de rigtige beslutninger, da vi var mest udfordret. Vi har simpelthen øget vores konkurrencekraft ved at effektivisere alt fra kundernes oplevelse og fart i butikkerne til selve kernen i vores logistik - og vi har endnu ikke set den fulde effekt af vores initiativer, siger adm. direktør i Johannes Fog, Carsten Ludvig, og fortsætter:

- Vi ser derfor med en vis optimisme på 2015, hvor vi både har en forventning og målsætning om at forbedre resultatet sammenlignet med 2014. Jeg tror, at vores strategi om at have alt under ét tag - fra byggematerialer, udlejning af maskiner, beslag og værktøj til dagligdagsopgaver til eget snedkeri - netop er det, som giver genklang i markedet nu. Det har ikke altid været godt og rentabelt at være så brede som os, men det har øget kundeloyaliteten. Vores kunder vil gerne one-stop-shoppe, siger Carsten Ludvig.

Ny logistik gør forskellen

Stærkt planlægningsarbejde og hurtig implementering af nyt logistisk setup er ifølge Carsten Ludvig en af de direkte årsager til, at Johannes Fog har kunnet øge sin agilitet og forbedre driftsresultatet.

- Vi udvikler vores forretning i tæt dialog med vores kunder, partnere og leverandører. Det kræver, at vi hurtigt kan omstille os og være skalerbare i det daglige. Vi har oprettet egen indkøbsafdeling og forstærket marketingafdelingen med ansættelse af henholdsvis ny indkøbsdirektør og marketingdirektør, samtidig med at vi har fokuseret på at forstærke kædedriften af forretningerne. Det er, sammen med en forstærket ledergruppe og medarbejdernes store indsats, baggrunden for 2014-resultatet.  Konkurrencesituation vil fortsat være hård i 2015 og arbejdet med at optimere interne processer og konkurrencekraft fortsætter.