Tunnelelementer giver ny eksportordre til Spæncom

De norske oliepenge fortsætter med at udbygge og forbedre infrastrukturen i Norge, og det giver gode ordrer til danske virksomheder.

Netop som Spæncom i Aalborg er ved at afslutte produktionen af den første ordre på virksomhedens helt nye produkt til foring af tunneler, har det norske entreprenørselskab Implenia Norge lagt en ny ordre på 44 mio. kr., der sikrer arbejde til 30 mand frem til maj 2015.

Spæncom i Aalborg har således, i konkurrence med norske leverandører, vundet betonelementleverancen af en 2 km lang tunnel, der ligger på en 23 km strækning mellem Porsgrunn og Larvik. Her ønsker  det norske Jernbaneverket, der er bygherre, at reducere rejsetiden fra 34 til 12 minutter ved at springe sig vej gennem fjeldene. Jernbaneverket stiller store krav til kvaliteten på betonen, armeringen og udførelsen, og da de var yderst tilfredse med Spæncoms leverance af tilsvarende elementer til Holmestrand tunnelen, havde det store schweiziske entreprenørselskab Implenia ingen problemer med at overlade arbejdet til Spæncom.

- Vi er rigtig glade og stolte over den nye ordre, der viser, at vi har haft evnen og viljen til at transformere et helt nyt produkt, som vi aldrig havde produceret før, til en succesfuld leverance, der har skabt stor tilfredshed hos såvel entreprenøren som bygherren, fortæller salgschef Michael Boye. Vi skal fra februar 2015 og tre måneder frem levere i alt ca. 3500 tunnelelementer og ca. 1.900 fundamenter. Det svarer til 24.000 tons fordelt på 1.000 vognlæs. For at minimere risikoen, optimere tidsplanen og udnytte den ekspertise, som Spæncom har oparbejdet ifm. leveringen til Holmestrand, skal tunnelelementerne produceres i Aalborg.

- Den eneste forskel, der er i den nye ordre, er, at alle væg- og tagelementer skal isoleres for at frostsikre tunnelen. Det skyldes, at tunnelen kun er 2 km lang og dermed påvirkes af kulde fra begge ender af tunnelen. Den nuværende leverance er til en 4 km strækning inde i midten af en 12 km lang tunnel, forklarer Michael Boye.

For at kunne overholde leveringstiden starter produktionen op i uge 40 – 14 dage efter at det sidste element fra den første tunnelordre er blevet kørt ud på lagerpladsen.

Fakta om ruten:

Udover kraftig reducering af transporttiden, bliver også sikkerheden og kapaciteten øget. Der bliver flere direkte tog, som bliver mere punktlige og de rejsende får bedre komfort. Endelige er der også store miljøgevinster ind mod Oslo ved at ombygge strækningen. Ruten forventes at åbne i 2018. Samlet pris ca. 6 mia. NOK.

Fakta om kunden:

Implenia Norge omsætter for ca. 1,9 mia. NOK og beskæftiger ca. 550 medarbejdere. Virksomheden er en del af den 150 årig schweiziske koncern Implenia, der omsætter for ca. 20 mia. DKK og beskæftiger ca. 6.500 medarbejdere.

Fakta om Spæncom:

Spæncom har mere end 65 års erfaring i projektering, produktion og montage af betonelementløsninger til det danske marked. Spæncom omsætter for ca. 500 mio. kr. og beskæftiger ca. 500 medarbejdere – fordelt på Aalborg, Kolding, Vemmelev og Hedehusene. Spæncom er en del af Consolis Gruppen, der tæller i alt 135 fabrikker i 21 lande med omkring 10.000 medarbejdere og en omsætning i 2013 på cirka 1,3 milliarder Euro.