Byggecentre skal have bedre image

Brancheforeningen Danske Byggecentre, tidligere Trælasthandlerunionen - TUN, lancerer en ny landsdækkende imagekampagne, der skal gøre branchen mere attraktiv

Brancheforeningen Danske Byggecentre, tidligere Trælasthandlerunionen - TUN, lancerer en ny landsdækkende imagekampagne, der skal gøre branchen mere attraktiv. Baggrunden for kampagnen er en analyse blandt 1.383 unge, der fastslår, at branchens image er dårligt, og kendskabet til branchen er nærmest ikke-eksisterende.

 De danske byggecentre lider under et støvet image og et lavt kendskab til branchen og de muligheder, branchen indeholder. De mange muligheder og styrker, som branchen besidder, når ikke ud til befolkningen – og slet ikke til de mange dygtige unge medarbejdere, som branchen gerne vil tiltrække. Derfor lancerer Danske Byggecentre en storstilet kampagne, der skal øge kendskabet til branchen og tiltrække kvalificeret arbejdskraft.

- Det er paradoksalt, at vi i en tid med mangel på lærepladser og høj ungdomsarbejdsløshed oplever, at det er svært at tiltrække dygtige medarbejdere og elever. Andre brancher har måske været bedre til at profilere sig, men vi mener faktisk, at byggecentrene i høj grad kan matche dette. Vi kan tilbyde jobsikkerhed, en god løn og frem for alt en udfordrende handels- og salgsarbejdsplads med gode karrieremuligheder, siger Palle Thomsen, adm. direktør for Brancheforeningen Danske Byggecentre.

For få ansøgere

En omfattende undersøgelse foretaget af Instituttet for Opinionsanalyse på vegne af Danske Byggecentre blandt 1.383 skoleelever fra HG, HHX og folkeskolens 10. klasse viser, at kun fem pct. af de unge kunne finde på at søge arbejde eller elevplads i en trælasthandel eller tømmerhandel, mens hele tre ud af fire (74 pct.) siger, at de ikke kunne finde på at søge job eller elevplads i branchen. Derfor er 43 pct. af branchens medlemmer også utilfredse med mængden af ansøgere. Det er denne undersøgelse, der ligger til grund for imagekampagnen.

Byggecenter-branchens attraktivitet ligger ifølge undersøgelsen på niveau med plejehjem, landbrug, maskinfabrikker og rengøringsvirksomhed, mens elevpladser i tøjbutikker, butikker med kosmetik og parfume og sportsbutikker er de mest attraktive.

- Kendskabet til branchen er nærmest ikke-eksisterende og opfattelsen bygger på fejlagtige fordomme. En relancering af branchen er simpelthen nødvendig for at kunne tiltrække arbejdskraft i fremtiden. Vi er nødt til at fortælle omverdenen, at et job i et byggecenter ikke foregår ude i kulden og ikke handler om at slæbe træ og sætte varer op. Vi skal især være bedre til at kommunikere vores styrker til de unge, og derfor lancerer vi nu denne imagekampagne, siger Poul Erik Grønfeldt, der er formand for Brancheforeningen Danske Byggecentre.

Dårlige associationer

Undersøgelsen peger også på, at branchens image er langt fra virkeligheden. 36 pct. af de unge på HG, HHX og i 10. klasse sammenligner branchen med hårdt arbejde, mens 31 pct. karakteriserer arbejdet som kedeligt og 19 pct. som beskidt. De unge forbinder branchen med en dårlig, gammeldags ledelsesstil, en kontant og barsk omgangstone, og de tror, at arbejdet både er hårdt og lavtlønnet.

Mens der generelt er stor mangel på elevpladser til unge, der går på en erhvervsuddannelse, er der gode muligheder for elevpladser i de danske byggecentre. 53 pct. af branchen har i dag elever, mens hele 84 pct. af medlemmerne har i dag eller har tidligere haft elever.

Om Brancheforeningen Danske Byggecentre:

Danske Byggecentre er en brancheforening for landets mest betydende byggecentre, herunder STARK, BYGMA, OPTIMERA og XL-BYG. Brancheforeningens formål er at varetage branchens interesser internt i forhold til medlemmerne og eksternt i forhold til branchens berøringsflader i ind- og udland. Danske Byggecentres medlemmer arbejder hver dag på at gøre det nemmere, mere økonomisk og effektivt at bygge og renovere over alt i Danmark. Fra de enkelte byggecentre leveres de kvalitetsmaterialer og den rådgivning, der skal til, for at bygherrer, håndværkere og arkitekter kan sætte nye projekter i søen og få økonomien til at løbe rundt.

Foto: - Vi kan tilbyde jobsikkerhed, en god løn og frem for alt en udfordrende handels- og salgsarbejdsplads med gode karrieremuligheder, siger Palle Thomsen, adm. direktør for Brancheforeningen Danske Byggecentre.