Det nyopførte byggeri på Southend Pier har været af en unik karakter hele vejen igennem. Blandt andet blev projektet afsluttet ved, at en flydende kran med stor præcision løftede og sænkede det 180 ton tunge kulturcenter ned på sin plads på molen.
Det usædvanlige projekt er nu blevet nomineret til Surface Design Award, der skal uddeles i London fra 5. til 7. februar næste år. Vinderen kåres på konferencens sidste dag, og over 100 af de internationalt vigtigste arkitektvirksomheder vil deltage.
- Det betyder selvfølgelig meget for os, at vores kreativitet anerkendes. Southend Pier Culture Center er formgivet med høje ambitioner. Dens form er dynamisk og skulpturel, dens ydre er valgt med største omhu, og materialernes naturlige karakterer tillægger formen en blødhed og personlig varme. Materialerne står med forskellige teksturer, de er forskellige at røre ved, de reflekterer lyset på hver sin måde, og de knytter sig til stedet på forskellige måder. De valgte materialer skal også klare det aggressive, salte miljø midt i Themsens udløb. Der er lagt mange kræfter i, at detaljer i udførelsen bliver helt præcise nok til at skabe et krystalklart udtryk, forklarer Fredrik Pettersson fra White arkitekter. Han har været projektleder igennem forløbet, og han er både glad og stolt over nomineringen.
Der er dog også ifølge White – i forhold til kreativiteten og arkitekturen – mere langsigtede perspektiver i at blive nomineret til en pris som Surface Design Award.
Southend Pier er blevet kendt som verdens længste ’pleasure pier’, og den når over to kilometer ud i Themsens flodmunding. White arkitekters revitalisering af molen har sigtet på at bringe nyt kulturliv til promenaden og få molen til at generobre sin status som byens vigtigste attraktion. Kulturcenteret åbnede for offentligheden tilbage i juli.
White arkitekter vandt oprindeligt konkurrencen om den nye mole tilbage i september 2009 med et design, der blev kaldt Sculpted by Wind and Wave. Projekteringen er udført i samarbejde med London-tegnestuen Sprunt.