De små anlægsentreprenører har det hårdt

Den lave aktivitet ved byggemodning og konkurrencen fra kommunernes entreprenørafdelinger gør ondt på de mindre anlægsentreprenører

Der er planlagt investeringer for milliarder af kroner på infra­struktur de kommende år. Mo­torveje, jernbaner og Køben­havns Metro skal forbedres og udbygges. Det betyder, at an­lægsbranchen får en tiltrængt saltvandsindsprøjtning og den positive tendens, som den op­adgående kurve allerede teg­ner, fortsætter med stor sand­synlighed de kommende år.

Vækstfest for de store

Desværre er det ikke alle, der er inviteret med til anlægsbran­chens vækstfest. Kendetegnet for mange af de nye projekter er nemlig, at de har en størrelse, hvor kun de store spillere kan være med. Derfor må mange af de mindre anlægsentreprenører fortsat træde vande indtil min­dre projekter flyder i deres ret­ning.

De mindre anlægsentrepre­nører lever hovedsageligt af byggemodning. De tjener deres penge, når byggegrunde skal etableres med nye veje, elforsy­ninger, kloak- og vandlednin­ger. Men hvor der i 2008 blev investeret 4,9 mia. kr. på byg­gemodning, har man sidste år kun brugt 1,3 mia. kr. Næste år falder det beløb med 100 mio. kr. Samtidig viser en undersø­gelse fra Danske Anlægsentreprenører, at kommunerne fore­trækker egne entreprenørafdelinger, når vejene skal ved­ligeholdes.

Kommunerne skal på banen

De dystre tal og de ulige kon­kurrencevilkår tvinger flere af de mindre anlægsentreprenører til at føre pennen ned på kon­kursbegæringen og lukke for­retningen. Den virkelighed har ramt mindst 21 anlægsentrepre­nører alene i år. Men ifølge branchedirektør for Danske An­lægsentreprenører, Niels Niel­sen, behøver situationen ikke at være så kritisk. Hvis bare kom­munerne kommer på banen med flere opgaver og mere re­elle konkurrencevilkår.

- Selvom der naturligvis er forskelle, er det generelle bille­de af de kommunale veje og afløbssystemer, at vedligehol­delsen ikke er fulgt med beho­vet. Det giver gener i dagligda­gen med huller i vejene og spil­devand i danskernes kældre. Men det vækker også bekym­ring, når man tager den øgede klimabelastning i betragtning, siger Niels Nielsen og fastslår, at investeringer i veje og afløbssy­stemer er samfundsøkonomisk fornuftigt, fordi det er til stor gavn for både velstanden og samfundsudviklingen.

Foretrækker egne selskaber

Tidligere har Danske Anlægsen­treprenører fået gennemført en analyse af kommunernes entreprenørvirksomheder. Analysen afslører, at når kommunerne skal renovere vejene, foretrækker de i stor stil deres egne entreprenørafdelinger. 65 % af de kommuner, som deltager i ana­lysen, udfører over halvdelen af driftsopgaverne på vejene med deres egne entreprenørafdelinger.

 - En ting er, at kommuner­nes egne entreprenørafdelinger udfører så stor en del af drifts­opgaverne på vejene. Men vi må også konstatere, at når de pri­vate anlægsentreprenører invi­teres til at byde på opgaverne i konkurrence med de kommu­nale entreprenørafdelinger, mø­der de ikke lige konkurrencevil­kår, siger Niels Nielsen.

Urimelig forskelsbehandling

Analysen viser, at kommunerne tit undlader væsentlige omkost­ninger, når de regner priser ud for deres egne ydelser. Fx er det under 30 % af kommunerne i analysen, som medregner ud­gifter til forrentning af driftska­pital.

- Det giver en helt urimelig forskelsbehandling mellem den private entreprenør og den kommunale entreprenørafdeling, som oven i købet kan føre til, at kommunen ikke får den billigste løsning, siger Niels Nielsen.