Lær matematik, mens du hopper

Bøger og bevægelighed kan sagtens gå hånd i hånd på skolerne. Og netop fysisk aktivitet på skolerne er i fokus
Tekst: 

På Vejlby Skole i Århus har man skiftet profil. Efter en omfattende renovering både ude og inde har skolen bl.a. fået en 200 meter rød-hvid løbebane med meter­angivelse fra indgangen til skolens område og rundt om skolegården. Løbebanen bruges bl.a. til matematikundervisning og selvfølgelig også i pauserne.

Her er også fitnesspavilloner og multibane i skolegården, ribber, basketkurve og meterangivelser på gangene, hvor man nu både må løbe og spille bold – og så er der skruet op for lektioner i idræt og svømning – alt sammen set i lyset af, at aktive børn trives bedst og har lettere ved at lære.

Samtidig benytter fritidsbrugere sig også af de nye udendørsfaciliteter. De lokale fodboldspillere, hvis løberute ligger rundt om skolen, slår nu et smut ind i skolegården for at tage et par omgange. En effekt, som skolen også ønskede. Skolen har nu søgt kommunale midler, og håber at kunne etablere flere aktiviteter til eleverne/familierne i fritiden og til undervisningsbrug.

Ombygningen og udviklingen af skolens fysiske rammer har arkitekt Ingeborg Lund stået for.

Fem projekter på vej

Vejlby Skole er dog ikke den eneste skole, hvor der bliver skruet op for fysisk aktivitet. TrygFonden, Lokale- og Anlægsfonden samt fem kommuner i Region Syddanmark har bevilget 6.743.000 kr. til fem nyskabende bud på, hvordan man får børn og unge til at bevæge sig mere på skolerne.

De fem projekter indgår i udviklingsprojektet ‘Playspots’, der er en del af det omfattende forskningsprojekt ‘Space – rum til fysisk aktivitet’, som skal skabe viden om, hvad der kan motivere de 11-15-årige til at være mere fysisk aktive.

Læs mere 15. mio. kroner til forskningsprojektet Space.

Der er allerede valgt fem projekter, og altså fem skoler, der i den kommende fremtid vil opleve forvandlinger. Projekterne er udviklet i samarbejde mellem de fem skoler, Lokale- og Anlægsfonden, TrygFondens Forebyggelsescenter ved Syddansk Universitet, Region Syddanmark og Peter Holst Arkitektur og Landskab.

- Projekterne er alle en videreudvikling af Lokale- og Anlægsfondens idéer om nyskabende næraktivitetsanlæg til idræt, bevægelse og ophold. På grund af de fem projekters forskellighed, indhold og relativt beskedne anlægsbudget kan de i høj grad være til inspiration for andre kommuner og skoler, der ønsker at aktivere et skoleområde og samtidig åbne for lokalområdet og gøre skolen til et aktivt samlingssted – også efter skoletid, siger Bo Vestergård Madsen, analysechef i Lokale- og Anlægsfonden.

Otterups aktivitetstæppe

På Otterup Skole i Nordfyns Kommune indeholder projektet et ‘aktivitetstæppe’. Det er udendørs på en skråning, men der etableres et overdækket område, hvor man kan samles og se på aktiviteterne nede i den flade del af området. Blandt de mange aktiviteter er trampoliner, klatre- og parkourelementer, basketballmål og plinte med forstærkede jernkanter, så de kan bruges af skaterne. I kanten af aktivitetstæppet placeres en cirkulær pyramide, der hæver sig over området, og som kan bruges til scene, tribune eller til udendørs undervisning. En parabelformet betonmur kan benyttes til paraball eller andre boldspil, klatres på, undervises i eller bruges til filmforevisning.

- Elever og personale glæder sig meget til at kunne bevæge sig ud på det spændende aktivitetstæppe. Skolen er i gang med en proces, hvor vi sætter fokus på elevernes aktivitetsvaner. Vi ser aktivitetstæppet som et inspirerende miljø, der kan gøre det meget lettere for skolen at styrke indsatsen i forhold til bevægelse. Jeg tror, at aktivitetstæppet bliver et godt samlingssted for børn og unge i Otterup, både i skole- og i fritiden, lyder det fra Niels Henrik Gren Jensen, skoleleder på Otterup Skole.

Musklen i Gråsten

På Gråsten Skole i Sønderborg Kommune planlægger man et næraktivitetsanlæg på skolen, der får titlen ‘Musklen’, da anlæggets flader streges op med termo­plast, der ligner muskelfibre, som slynger sig igennem området og skaber den gennemgående helhed, der inviterer og motiverer til bevægelse. De opstregede flader kan bruges som løbebaner og som baner for skatere og rulleskøjteløbere.

Området bliver delvist belagt med gummiasfalt, der skaber et varieret visuelt udtryk og markerer forskellige aktiviteter. Bl.a. et parkourområde og et skulpturelt klatreelement. En stor del af pladsen og dens aktivitetsmuligheder bliver overdækket med sejldug mellem to gavle, så næraktivitetsanlægget kan bruges i al slags vejr. En skærm på den ene gavl kan bruges til filmforevisning eller konkurrencer i wii-sport.