Gulvet til leg og læring

Tekst: 

Hiv læringen ned på jorden – i bogstaveligste forstand. Det har Solutors A/S gjort med en interaktiv audiovisuel løsning til skoler, hvor brugergrænsefladen er på gulvet – projektorer i loftet laver en projektion på gulvet, og interaktiviteten opstår ved, at kameraer i loftet registrere børnenes bevægelser. Herved bruges hænder og fødder som en mus, når man klikker på en skærm. Løsningen er med til at kombinere leg, læring og bevægelse.

Aktiv medvirken

- Det er en anden måde at foretage indlæring på, fordi eleverne bliver aktiveret på en helt anden måde. Når der skal løses opgaver, sker det gennem aktiv medvirken frem for at sidde passivt på en stol, og det har en meget positiv effekt. Desuden er løsningen god til differentiering i læringen, fordi den giver mulighed for at tage hensyn til elevernes forskellige læringsstile, siger Christian Krogh-Jeppesen, marketingchef i Solutors A/S.

Elever og lærere kan med løsningens software lave deres egne læringsspil, der både kan inddrage lyd, tekst og billeder. Eleverne kan lave opgaver til hinanden, og efterfølgende deles spillene internt på skolen eller med andre skoler.

Vidensbrønden

Løsningens betegnelse er Vidensbrønden, der første gang blev installeret på Møllevangsskolen i Århus med et 12 kvm glasgulv, som belyses nedefra. Udviklingsarbejdet siden da, har medført, at løsningen fås i en mere standardiseret udgave, der belyses ovenfra, senest på Tornbjergskolen i Odense. Her er der bl.a. blevet udviklet et gulvtastatur, hvor det er muligt at træne stavning i kombination med lyd og billeder.

Udviklingen af systemet er bl.a. sket i samarbejde med Alexandra Instituttet og arkitektvirksomheden Arkitema.

- Solutors ser udviklingen af det interaktive gulv som et resultat af de sidste par års fokus på mere involverende og interaktion i undervisningen. Vi har som eneste autoriserede forhandler af de meget populære Smart Boards været dybt involveret i denne udvikling gennem de seneste 5-10 år, siger Christian Krogh-Jeppesen.