Danske entreprenører vil bremse italiensk metrokonsortium

Metroselskabets afgørelse om at samarbejde med italienske konsortium CMT om metrolinje Cityringen anklages for at bryde udbudsregler

MT Højgaard og E.Pihl & Søn har på vegne af det danske konsortium MET4 rettet henvendelse til de trafikpolitiske ordfører i Folketinget samt borgmestrene I København og på Frederiksberg for at bremse det italienske konsortium i at få opgaven med at bygge den kommende Cityringen. Ifølge det det danske konsortium, der også tæller de to tyske selskaber Hochtief og Züblin, har Metroselskabet tilsidesat udbudsreglerne og givet det italienske selskab konkurrencevridende fordele.

- MET4 oplever, at Metroselskabet ikke har overholdt lighedsprincippet og i relation til det vindende tilbud har accepteret mange fraskrivelser af absolutte krav. Dette har stor betydning for det vindende buds samlede pris og betyder enten, at kritiske opgaver ikke løses, eller at omkostningerne først indregnes på et senere tidspunkt, hedder det bl.a. i klageskriftet fra MET4.

Det hedder videre:

- Af Metroselskabets evaluering af de indkomne tilbud fremgår det endvidere, at tilbuddet fra CMT indeholder en række forbehold, som hverken er afklarede eller prissat. Flere af disse forbehold har Metroselskabet beskrevet som værende obligatoriske, og jf. udbudsbetingelserne burde de være prissat allerede i tilbudsfasen. Når Metroselskabet tillader disse forbehold, er det i strid med ligebehandlingsprincippet og taler for, at CMT’s endelige pris ender med at blive væsentlig højere.

Det danske konsortium fremhæver videre, at det italienske konsortium ikke har erfaring med at arbejde i Nordeuropa og ikke tager højde for forhold, der er kendetegnende for København:

- I evalueringen af de indkomne forslag tilkendegiver Metroselskabet, at det vindende tilbud ikke tager højde for en række forhold af væsentlig interesse for København. For eksempel lever CMT’s tilbud ikke op til de krav, som Metroselskabet har opstillet til, hvordan grundvandet skal kontrolleres under udgravningen til tunneller og stationer. Det kan medføre, at de omkringliggende bygninger får sætningsskader – og i værste fald kan styrte sammen, som der er eksempler på, at det er sket i andre storbyer i Europa, heder det i klageskriftet, der tilføjer:

- Samtidig fremgår det med al tydelighed, at CMT’s måleudstyr til at registrere rystelser og sætninger i de berørte ejendomme ikke er tilstrækkeligt. Ligeledes fremgår det, at CMT kun har identificeret seks ejendomme, som kræver afværge- eller forstærkningsforanstaltninger for ikke at blive påvirket af udgravningen, hvilket Metroselskabet selv påpeger som værende stærkt undervurderet, idet byggeriet påvirker mellem 200-300 ejendomme.