Forslag om centraliseret byggesagsbehandling

Byggesagsbehandlingen bør centraliseres i 1-5 centre, mener regeringens Vækstforum - Dansk Byggeri er begejstrede

En markant ændring af byggesagsbehandlingen kan være undervejs efter at regeringens Vækstforum har foreslået at sikre en mere ensartet og hurtigere byggesagsbehandling ved at samle den tekniske byggesagsbehandling i 1-5 enheder/centre - ifølge forslaget skal bygherre selv kunne vælge, hvilket center der skal behandle ansøgningen.

Kommunerne skal ifølge forslaget fortsat varetage den lokale, bebyggelsesregulerende byggesagsbehandling og desuden overvejes det, om der skal etableres en såkaldt udfordringsret, så bygherre på kommunes regning kan få andre til at gøre byggesagen klar til afgørelse, såfremt kommunen ikke har afsluttet sagsbehandlingen inden for en fastsat tidsfrist efter at have modtaget en fyldestgørende ansøgning. Forslaget har den fulde opbakning fra Dansk Byggeri:

- Vi har jo i lang tid været kritiske over for de urimeligt lange ventetider og de uens gebyrer for sagsbehandlingen i byggesager, og vi har selv været fortalere for en effektivisering ved at samle den tekniske byggesagsbehandling i nogle få centre, så derfor er vi naturligvis positive over for forslaget, siger Mogens Hjelm, pressechef hos Dansk Byggeri.

Vækstforum har som led i øget fokus på at forbedre den danske konkurrenceevne behandlet mulighederne for at styrke effektiviseringen og produktiviteten inden for dansk byggeri. Hvad angår de tekniske forhold, foretager kommunerne i dag teknisk byggesagsbehandling af kompliceret byggeri, som f.eks. erhvervsbygegri og boligbyggeri i etager, mens ukompliceret byggeri, som f.eks. parcelhuse, er undtaget for teknisk byggesagsbehandling.

Det er dog et problem, at kommunerne ikke fortolker de tekniske bestemmelser i byggelovgivningen på samme måde - og derfor kan virksomheder opleve, at det ikke er muligt at opføre to ens bebyggelser i to forskellige kommuner, fordi den ene kommune f.eks. stiller andre brandkrav til bygningens indretning end den anden.

Konsekvensen heraf er, at det er vanskeligt at udnytte de stordrifts- og gentagelsesfordele, der ligger i standardiseret byggeri, når virksomheden ikke kan være sikker på, at et byggeri der er teknisk godkendt i en kommune, også kan godkendes i en nabokommunen. Sammen med meget lange ventetider i sagsbehandlingen er det med til at sænke produktiviteten i byggeriet, opsummerer Vækstforum i sin argumentation for at centralisere sagsbehandlingen.