Parkeringstårne på vej

Tyske Nussbaum har fået udviklet et parkeringstårn, der er parat til at indgå i den trafikale planlægning i byerne
Tekst: 

Tyske Nussbaum ser muligheder i parkeringstårne, der kan integreres som en funktionel og æstetisk del af bymiljøet.

Nussbaum parkeringstårn

Et parkeringstårn fra tyske Nussbaum. De første er afsat til en statslig tv-station i Moskva.

- Parkering er et stort og stigende problem i byerne, og faktisk er parkering på gaden ret irrationelt, fordi det optager meget plads. Ved at parkere i højden i flere niveauer med en standardiseret løsning, får man et langt bedre forhold mellem bilen og den anvendte plads til parkering, fremhæver Hans Nussbaum, administrerende direktør og indehaver af den tyske koncern Nussbaum, der er en af de ledende virksomheder på de europæiske markeder inden for lifte til alle typer værksteder.

Konkurrencedygtige

Det er virksomhedens lift-teknologi, der i de senere år er blevet anvendt til udvikling af endnu et forretningsområde, nemlig semiautomatisk og helautomatisk parkering – herunder egentlige parkeringstårne.

Nussbaum har haft gode erfaringer med at fremstille parkeringstårne, men hidtil har det været en nicheproduktion til f.eks. bilhuse og udstillinger – som f.eks. et såkaldt Smart-tower, et parkeringstårn kun indeholdende Smart-bilen i tilknytning til et bilhus. Men det store marked ligger inden for trafikplanlægningen.

- Det er helt klart det offentlige styre i byerne, der gennem trafikplanlægning kan bane vejen for nogle løsninger, hvor vore parkeringstårne kan spille en rolle. Fordelen ved dem er, at de ikke kræver megen plads og samtidig er konkurrencedygtige på pris, sammenlignet med andre parkeringssystemer, herunder egentlige parkeringshuse, fremhæver Hans Nussbaum.

Et enkelt Nussbaum parkeringstårn kræver som udgangspunkt blot et areal på 12 × 12 meter + indkørsel – på dette areal kan bygges et parkeringshus på op til 13 etager med plads til 55 biler – til en pris på 10-18.000 euro pr. plads afhængig af antallet af etager.

Fuldt automatisk

Systemet er fuldautomatisk, og adgangen sker med magnetkort og en identifikation, der selv kalder bilen frem. Systemet er i princippet opbygget som et tårn med bilerne parkeret på ramper i siderne på bygningen. I midten af bygningen er der en liftdreven platform, der løftes hen til den etage, hvor den ønskede bil er placeret, hvorefter bilen fra sin rampe skydes over på platformen, der herefter kører ned til udkørsel.

Nussbaum har leveret flere anlæg til en af de statslige tv-stationer i Moskva – i en rund udgave og med fuldt integreret betalingssystem. Anlægget kan modulopbygges og kan leveres med flere servicemuligheder – f.eks. bilvask – ligesom facaden på anlægget kan varieres efter ønske.

På det tyske marked forventer Nussbaum, at de første parkeringstårne opsættes i løbet af de næste par måneder.