Specialcenter Vonsild
Hoppesvej 23
6000
Kolding
Danmark
Fyrre skolebørn med særlige behov fik i august nye rammer, da de kunne flytte ind i det nyopførte Vonsild Specialcenter, som er en underafdeling af Vonsild Skole. Skolebørnene har fået et lyst og funktionelt hus, hvis former taler til sanserne.
Husets mest markante træk er den specielle, asymmetriske tagkonstruktion, som undervejs nok har givet anledning til et par grå hår hist og her. Alle hushjørnerne på det kantede hus har forskellige højder, ligesom hældningerne varierer og får tag og lofter til at bugte sig i uventede vinkler. Indtrykket er som en stor, hvid fugl foldet i japansk origami. Let og enkelt at se på, men kompliceret ved nærmere eftersyn.
- Taget har klart været en af de største udfordringer undervejs. Selvom vi har haft en 3D-model af konstruktionen, så har det været et puslespil at få sat spærrerne op, ligesom det har givet nogle udfordringer at få den nødvendige plads til installationer og ventilation, fortæller Martin Weier Christiansen, der er afdelingsdirektør hos totalentreprenør Raunstrup A/S.
Vi befinder os i hjertet i den ene af husets to klynger: Et stort og lyst opholdsrum opført i kip. Martin Weiner Christiansen peger sigende op mod loftet, som bugter sig oven over os i et stjerneformet mønster, som tydeligt demonstrerer hans pointe.
Et trekantet ovenlysvindue giver sammen med glasfacaden i rummets ene ende et fantastisk lysindfald i rummet. Store akustikplader i gips er opsat som en naturlig del af rummets ydre linjer. En hel langvæg og det halve af bagvæggen er beklædt med de store plader, ligesom et stort kvadratisk felt bryder den store glasfacade.
Multirummet indeholder blandt andet et køkken, et stort møde/spisebord og et rødt loungemøbel i megastørrelse. En af de ansatte, som opholder sig i rummet, bedyrer, at både personale og elever er meget tilfredse med deres nye arbejdsplads.
Det forstår Martin Weiner Christiansen godt:
- Jeg må sige, at arkitekterne har været dygtige til at få rummene i huset til at spille sammen. Der er en utrolig god logistik i den daglige brug af huset.
Det giver sig blandt andet til udtryk ved placeringen af de forskellige funktioner. Husets underetage er først og fremmest forbeholdt undervisningen. Fra det store fællesrum er der direkte adgang til fire klasselokaler med tilhørende grupperum.