Hans Nansens Gård

:
august 2009

Den store rødstensbygning i Gyldenløvesgade fra 1936, i folkemunde kaldet ’Skattepalæet’ er et bekendt syn for de fleste københavnere, også selv om de ikke har været i nærkontakt med skatteforvaltningen i bygningen.

Muligheden for mindre, uformelle møder og andre aktiviteter ved små borde og i loungeområder er en vigtig del af New Office-tanken.

Stueetagen huser ud over konferenceområde og borgerservice også den rummelige og lyse kantine i bygningen, som er totalombygget af entreprenørfirmaet Juul & Nielsen.

Stueetagen rummer et af fem Københavns fem Borgerservice-centre, hvor man kan henvende sig om alt fra institutionspladser til nyt pas eller kørekort.

I de områder, hvor medarbejderne ønskede lydmæssig og synsmæssig afskærmning, er der etableret cellekontorer med skærmende glasvægge.

Alle lofter er beklædt med akustisk regulerende Stratopanelplader. Desuden ses et eksempel på folieudsmykning/afskærmning af glasskillevæggen og de til projektet specialfremstillede belysningsarmaturer, som er opsat i et fast modul, der tillader flytning af glasskillevægene uden at armaturerne skal flyttes også.

I bygningens sidefløj, som er bygget i 70’erne, er den bærende struktur med søjle/dragere af beton bevaret. Skiftet fra gangarealer til andre områder markeres dynamisk af skift mellem den mørke tæppebelægning og det levende asketræparketgulv leveret af Woodfloor.

previous next

Skattepalæ i moderne version

Entreprenørfirmaet Juul & Nielsen har sammen med Kant Arkitekter transformeret skatteforvaltningens gamle domicil til en nutidig og fremtidssikret kommunal arbejdsplads

Byggefakta

Hans Nansens Gård
Gyldenløvesgade 15
1600 København
Danmark

Bygherre:
Københavns Ejendomme
Bygherrerådgiver:
Bascon A/S, Moe & Brødsgaard A/S
Arkitekt:
Kant Arkitekter A/S
Totalentreprenør:
Juul & Nielsen A/S
Ingeniør:
Damgaard Rådgivende Ingeniører A/S
Areal:
20000 kvm.
Byggesum: 
103 mio. kr.

Hans Nansens Gård på den stærkt befærdede Gyldenløvesgade i København kaldtes tidligere i folkemunde ’Skattepalæet’, hvilket ikke er så mærkeligt, da Københavns Kommunes Skatteforvaltning 1. september 1936 flyttede ind i den markante rødstensbygning, og indtil for nylig har haft deres hovedsæde der.

Gennemgribende ombygning

I forbindelse med ændringer af strukturen i SKAT blev de 20.000 kvm i seks etager ledige, og det blev besluttet at Kultur- og Fritidsforvaltningen skulle flytte sammen med Børne- og Ungdomsforvaltningen i den rummelige bygning, som desuden har den fordel, at den ligger meget centralt i byen og ganske tæt på Københavns Rådhus. De to forvaltninger har før boet spredt på et antal adresser rundt om i byen, så en fælles adresse ville både spare penge og give god mening, da de to forvaltninger med tilsammen omkring 760 medarbejdere har en del overlappende kompetenceområder og samarbejde.

For at tilgodese dette og skabe en helt moderne kontorarbejdsplads var det nødvendigt med en gennemgribende indvendig ombygning og modernisering af bygningen, der desuden skulle indeholde et Borgerservicecenter i stueetagen.

New Office

New Office, som er den bærende idé bag projektet, går ud på at tage mest muligt hensyn til den enkelte medarbejder, skabe et kreativt kontormiljø og sikre muligheden for at understøtte ethvert fremtidigt indretningsbehov – også dem som ikke umiddelbart kan forudses på opførelsestidspunktet.

Nogle medarbejdere trives fint i åbne kontorrum, mens andre har det bedst, hvis de kan lukke døren og arbejde uden forstyrrelser – måske er det ligefrem nødvendigt på grund af karakteren af deres arbejde, hvis der f.eks. føres telefonsamtaler, hvor personfølsomme informationer luftes. Grupper af medarbejdere skal kunne mødes uformelt og få en snak i åbne, fællesområder, men også samles i lukkede møderum. Uanset hvor man befinder sig, skal der være adgang til strøm og netværk.

En sådan løsning kræver ikke alene, at der tilgodeses en blanding af åbne kontorrum og cellekontorer, stillerum, åbne møbleringer, loungeområder og lukkede møderum, men også at disse kan ændres og flyttes i fremtiden uden besværlige ombygninger og udbedringer af gulve og lofter efter flytning af skillevægge m.m. På den måde er det muligt for arbejdsmiljøet at ændre og tilpasse sig både den enkelte medarbejder og organisationens krav og ikke omvendt.

Omvendt licitation

Udbudsprocessen var en såkaldt omvendt licitation, hvor bygherren har lagt sig fast på en bestemt byggesum som udgangspunkt, og derefter går ud og indhenter forskellige bud på, hvor meget af det ønskede, man kan få for pengene. Projektet blev udbudt i EU-udbud af Københavns Ejendomme, og der blev udpeget fem totalentreprenører med tilhørende rådgivere til at stille forslag.

Udgangspunktet var at ombygge og modernisere den gamle kontorbygning for at lave et dynamisk og helt tidssvarende arbejdsmiljø for de to forvaltninger, som både havde indbygget fleksibilitet, og som kunne tiltrække og fastholde unge medarbejdere. Blandt budene var et forslag udarbejdet af entreprenørfirmaet Juul & Nielsen i samarbejde med Kant Arkitekter.

Sider

Andre byggerier i Byggeplads.dk 2009 nr. 3

Ungdomsbolig

Bikuben Kollegiet

Kollegium med Utzonske linjer

Sport

CASA Arena Horsens

Stadion i bevægelse

Transportcenter

Danfoss Drives

Hus til kvikke ekspeditioner

Domicil

Electrolux

Transparent æstetik

Domicil

Elektromarine

Eksklusivt domicil med havudsigt

Domicil

Energi Fyn

Energirigtigt domicil

Sport

Greve Multihal

Et hus på idrættens præmisser

Offentlige kontorer

Hans Nansens Gård

Skattepalæ i moderne version

Bolig

Havneholmen

Havneholmen i vifte og vinkel

Domicil

ISC-Huset

Et gadehjørne i Esbjerg

Produktionsanlæg

Kruså Mejeri

Mejeri i stor skala

Transportcenter

Logistikcenter Århus

Logistik i metermål

Bolig

Malterigården

Moderne boliger i molesteret malteri

Offentlige kontorer

Odense Kommune

Nyt liv til den tidligere amtsgård i Odense

Kontorhus

Parkeston House

Højt skum på havnen

Uddannelsescenter

Science Center Sorø

Cirkulært science center

Bolig

Ternelunden

Slanke, funklende funkisboliger