Er bedre udbud nøglen til bedre byggeri?

Byggebranchen tager med nye vejledninger fra initiativet Værdiskabende Byggeproces hånd om dårlige udbud

Byggebranchen er i mange år blevet kritiseret for dårlig produktivitet og kvalitet med mange fejl og mangler i byggeriet. I branche-initiativet ’Værdiskabende Byggeproces’ har vi taget kritikken til os og har igangsat mange forbedringer. Vi er ikke i mål endnu, men vi arbejder på at forbedre både kvalitet og produktivitet gennem et tættere samarbejde. For første gang er det samlede byggeerhverv gået sammen for i fællesskab at vise hele branchen vejen til en ny byggeproces, så der samlet opnås bedre produktivitet og kvalitet i byggeriet. Stridsøkserne er begravet – vi løfter bedst i flok.

Alt for ofte hører man om projekter, der udbydes med en tidsplan, der fra starten er umulig at overholde. Og ofte er bygherren ikke klar over dette eller konsekvenserne heraf. Projektet ”Bedre udbudstidsplaner” så nærmere på udfordringerne med dårlig sammenhæng mellem projekter og den tid, og resultatet er et nyt værktøj til byggeprocessen: Tidsplanredegørelsen, der supplerer udbudstidsplanen ved at redegøre for projektets forudsætninger.

Tidsplanredegørelsen bringer nyttig viden fra bygherren og rådgiverne til de udførende og giver et bedre grundlag at byde på. Ved at lægge flere af projektets forudsætninger frem i udbuddet gøres projektet mere gennemskueligt for entreprenørerne, hvilket er med til at minimere deres risikotillæg og dermed give den rigtige pris. Redegørelsens informationer giver entreprenøren mulighed for at planlægge sit arbejde i overensstemmelse med de faktiske forhold. Dette vil betyde mere realistiske samarbejdsvilkår og bedre afstemte forventninger.

Et ensidigt fokus på laveste pris sker på bekostning af kvalitet og samarbejdsvilje og medvirker til at ødelægge processen med forøget risiko for fejl, konflikter og fordyrelser til følge. Derfor har Værdiskabende Byggeproces også taget fat på selve måden samarbejdet etableres på – dvs. udbuddet og tildelingen og anbefaler i vejledningen ”Kvalitet som tildelingskriterium” en simpel og gennemsigtig tildelingsmodel med en generelt anbefalet karakterskala for bedømmelse af kriterier. Vejledningen tilbyder udbydere inspiration, når der skal vælges kvalitative kriterier, idet vejledningens anden del giver en række eksempler på underkriterier, der kan opfattes som bedste praksis på området.

Den generelle anbefaling i de to vejledninger, der ligger tilgængeligt på www.vaerdibyg.dk, er altså, at der i højere grad spilles med åbne kort, som giver de forskellige aktører mulighed for at bringe deres kompetencer i spil til glæde for projektet. Bedre priser, tidsplaner der holder og færre konflikter er resultatet.

I vores arbejde med byggeriets praktikere er fraværet af branchens vanlige mistillid slående. Åbenhed og bedre dialog er vejen frem, og selvom der åbnes mere op, betyder det ikke, at parterne står svagere, men at man med et højere informationsniveau forpligter hinanden og får mere klare aftaler. Bygherrerne vil gerne have bedre kvalitet – og det er både rådgivere og udførende også meget interesseret i at levere. Værdibyg skaber rammerne for en dialog om, hvordan det i højere grad bliver muligt.