Sådan optimerer man de interne processer

Et prispresset marked gør det relevant for byggeriets virksomheder at sætte fokus på optimering af interne processer, der kan forbedre kundeoplevelsen og styrke bundlinjen. Men hvor skal man starte – og hvordan bruger man en kundetilfredshedsanalyse til at styrke virksomhedens markedsposition på længere sigt?

 

Det er ikke nok at sikre sig, at man har de bedste priser – man skal også have de mest tilfredse kunder hvis man vil foretrækkes frem for sine konkurrenter. En stor del af  købsoplevelsen ligger i virksomhedens effektivitet, professionalisme og ordrehåndtering – interne processer, der alle er grundlæggende for en god kundeoplevelse.

 

”Ønsker virksomheden en stærkere markedsposition, bør man  starte med at måle kundernes købsoplevelse, hvis man vil styrke virksomhedens brand på et prispresset marked”, fortæller brandingekspert, Anette Maria Christensen, Koncept Marketing. Virksomheden har specialiseret sig i at bygge og styrke brands indenfor byggebranchen og kobler kundetilfredshed med virksomhedens oplevede brand for at vurdere, hvor der kan foretages interne optimeringer for at få en bedre markedsposition. For at få et retvisende billede af kundernes reelle købsoplevelse og opfattelse af virksomheden, må hver måling tilpasses virksomhedens specifikke situation. Ofte har ledelsen selv en idé om, hvor skoen trykker – og derfor vil disse områder få særlig fokus. På den måde bliver kundetilfredshed udgangspunktet for interne optimeringer og kundeundersøgelsen bliver et værdifuldt strategisk ledelsesværktøj for ledelsen, når den skal implementere virksomhedens strategi eller blot optimere for at få en bedre bundlinje. ”Når ledelsen kan henvise til kundernes oplevelser, bliver budskabet om forandringer dokumenteret og langt skarpere, end hvis chefen bare stiller sig op på en ølkasse og siger hvad han vil ha gjort anderledes. ” Sådan siger Anette Maria Christensen, Koncept Marketing, der arbejder med forskellige typer kundetilfredshedsanalyser, der dog alle har til formål at styrke virksomhedens brand og forbedre virksomhedens markedsposition på et konkurrencepræget marked.

 

Hvad enten man allerede har en nyere kundeundersøgelse eller trænger til at få lavet en, er enhver kundetilfredshedsundersøgelse det fundament, som virksomhedens fremtidige brand skal bygges på. Kunden er kongen. Og ledelsen er ansvarlig for virksomhedens brand og fortsatte succes. Svaret på, hvordan man optimerer interne processer og styrker sin markedsposition ligger i kundetilfredsheden. Det handler bare om at analysere sig frem til den.

 

Vil du vide mere om Koncept Marketings brandmåling, så kig forbi www.konceptmarketing.dk eller se filmen her: https://www.youtube.com/watch?v=V3O4FCGP-Iw

 

 

Denne artikel er publiceret af Koncept Marketing i kategorien

Flere artikler fra Koncept Marketing

Sådan optimerer man de interne processer

Et prispresset marked gør det relevant for byggeriets virksomheder at sætte fokus på optimering af interne processer, der kan forbedre...

Analyse af kundetilfredshed styrker byggevirksomheder

Ønsker man en stærkere markedsposition må man starte med at få et overblik over, hvordan kunderne opfatter virksomheden og dens produkter i...

Det kræver kun 20 timers markedsføring om måneden at vækste

Virksomheder indenfor byggebranchen behøver ikke store marketingafdelinger for at vækste. 20 timers effektiv marketing om måneden er...

Ny linkedin gruppe for byggeriets vækstvirksomheder

Ny linkedin gruppe skal hjælpe byggeriets vækstvirksomheder til sparring og mere vækst. Ideen kommer fra brandingekspert Anette Maria...

Øget fokus på branding indenfor byggebranchen

Koncept Marketing har siden 2010 bygget og styrket brands indenfor byggebranchen. Vi har oplevet, hvordan ordet Branding gennem...

Invitation: Champagne og Åbent hus hos Koncept Marketing

Koncept Marketing er flyttet til Slusen i Københavns Sydhavn og inviterer i den forbindelse til Champagne og Åbent Hus fredag den 4/9 kl....