Øget fokus på branding indenfor byggebranchen

Koncept Marketing har siden 2010 bygget og styrket brands indenfor byggebranchen. Vi har oplevet, hvordan ordet Branding gennem finanskrisen måtte vige for ord som ”målrettet markedsføring”, ”mersalg” og ”omsætningsfokus”. Vi oplevede, at den brandingdisciplin, der før var forbeholdt de store virksomheder, gennem finanskrisen pludselig blev efterspurgt af de mindre virksomheder. Vi så, hvordan selv mindre håndværkervirksomheder pludselig havde fokus på virksomhedsværdier, talte om DNA og havde fokus på medarbejdernes adfærd. Måske fordi finanskrisen netop skabte et behov hos de mindre virksomheder for at have en profil, der var skarpere end konkurrenternes.  Vel ude af finanskrisen ser vi nu klart en øget interesse for at styrke og bygge brands indenfor byggebranchen, hvad enten der er tale om produktbrands eller virksomhedsbrands.  Men noget er forandret!

 

Branding disciplinen har fået ny værkstøjskasse

Måske skyldes den øgede interessen omkring branding et marked præget af stort prispres. Måske ser budgetterne bedre ud nu. Men i tiden der er gået i årene med finanskrise er alt forandret.  Brandingteorien er den samme. Ambitionerne måske også. Men værktøjerne er ændret. Flotte tryksager bliver ikke længere trykt på papir. Profilbrochuren er død og er nu splittet i atomer som små strategiske fodspor på Google. Kampagner kører nu online og skaber resultater indenfor 24 timer. Ellers gør de sandsynligvis slet ikke. Salg skabes gennem online relationer – på sociale medier. Den gammeldags marketingplan er blevet til links- baserede distributionsplaner til online platforme og interessegrupper på linkedin. Tekster erstattes af film – det hurtige fix. Det handler om online tilstedeværelse, synlighed og ”content”. Evnen til at skabe imageskabende storytelling – også kaldet den gode historie, har i dag afløst den gammeldags reklame.

 

Brandmåling - Det nødvendige afsæt

Der er igen kommet gang i salget - også hos reklamebureauerne, der servicerer byggeriets virksomheder. Men EN ting har ikke ændret sig. Man kan ikke vide, hvordan man kan styrke sit brand, før man kender den nuværende brandposition. Så midt i en ny tid med øget fokus på branding og online markedsføring, vil jeg tillade mig at minde om, at Brandet kun er det, som det opleves som. Og at enhver brandingproces altid bør tage sit afsæt i en brandmåling - i krydsfeltet mellem kundetilfredshed og virksomhedens ambitioner. Kun således laver man den rigtige brandingstrategi, der bringer virksomhedens brand derhen, hvor man ønsker. Få mere at vide om, hvad en brandmåling kan gøre for din virksomhed i filmen her: https://www.youtube.com/watch?v=V3O4FCGP-Iw

 

Læs mere om branding og Koncept marketing på www.konceptmarketing.dk

 

Denne artikel er publiceret af Koncept Marketing i kategorien

Flere artikler fra Koncept Marketing

Sådan optimerer man de interne processer

Et prispresset marked gør det relevant for byggeriets virksomheder at sætte fokus på optimering af interne processer, der kan forbedre...

Analyse af kundetilfredshed styrker byggevirksomheder

Ønsker man en stærkere markedsposition må man starte med at få et overblik over, hvordan kunderne opfatter virksomheden og dens produkter i...

Det kræver kun 20 timers markedsføring om måneden at vækste

Virksomheder indenfor byggebranchen behøver ikke store marketingafdelinger for at vækste. 20 timers effektiv marketing om måneden er...

Ny linkedin gruppe for byggeriets vækstvirksomheder

Ny linkedin gruppe skal hjælpe byggeriets vækstvirksomheder til sparring og mere vækst. Ideen kommer fra brandingekspert Anette Maria...

Øget fokus på branding indenfor byggebranchen

Koncept Marketing har siden 2010 bygget og styrket brands indenfor byggebranchen. Vi har oplevet, hvordan ordet Branding gennem...

Invitation: Champagne og Åbent hus hos Koncept Marketing

Koncept Marketing er flyttet til Slusen i Københavns Sydhavn og inviterer i den forbindelse til Champagne og Åbent Hus fredag den 4/9 kl....