Gyproc har altid tænkt cirkulært – og det fortsætter vi med

Den cirkulære økonomi, hvor alt genbruges og genanvendes er en nødvendig i en verden af knappe ressourcer. Gyproc har tænkt cirkulært i årtier, og vi skruer ikke ned for ambitionerne. Tværtimod.

Man kan modstå invasionen af en hær, men man kan ikke modstå invasionen af ideer. Sådan skrev den franske forfatter Victor Hugo, og den mest uimodståelige idé i verdensøkonomien – og i byggeriet – er lige nu den cirkulære økonomi.

Her bryder man med den traditionelle opfattelse af produkter som noget, der starter med udvinding af ressourcer og ender som affald. I den cirkulære økonomi gælder det om at holde materialer og produkter inde i det økonomiske kredsløb ved at genbruge, genanvende, reparere og opgradere. Alt sammen med det formål at reducere forbruget af Jordens ressourcer, og gavne klima og miljø.

Gennem flere årtier

Det er ikke nyt for Gyproc. Cirkulær økonomi har været en del af vores forretningsgrundlag i mere end et par årtier, vi kalder det for vugge til vugge. Men ideen bag er helt den samme. Vi ved, at verden har brug for genanvendelse, ikke for rovdrift på ressourcer.

Det er vigtigere end nogensinde, at vi tænker ansvarligt. Vi ser en stort vækst i verdensøkonomien; verden bliver rigere, også i den fattige del af verden. Og samtidig ser vi en befolkningsvækst, der vil lægge et enormt pres på naturens ressourcer, fordi vi bliver nødt til at bygge mere.

Hos Gyproc er den cirkulære tankegang integreret i den måde, vi arbejder på, og derfor er vores løsninger også baseret på materialer, der kan genbruges igen og igen i produktionen af nye materialer.

Vores løsninger til byggeriet er baseret på gips og stål. Ganske enkelt. Det er 100 procent recirkulerbare materialer, der kan genbruges. Men ikke nok med det. De er også designet til at kunne holde, og lang levetid giver normalt en lavere miljøpåvirkning.

Livscyklusanalyser for bygninger beregnes med en levetid for Gyprocs produkter på mellem 50 og 100 år. Konstruktioner med gipsplader har oftest den samme levetid, som de bygninger de indgår i.

Hele produktets levetid

Vugge til vugge handler om hele et produkts eller materiales levetid. Det handler om genanvendelse, genbrug og om, hvordan man håndterer vedligeholdelsen af et byggeri og om nedrivning samt alle de andre faser i et byggeris levetid. Men også om produktionen af materialerne til byggeriet.

Gyproc har stort fokus på at sikre en bæredygtig produktion, og det er ikke tomme ord. Det er nedfældet i vores produktionsbeskrivelser, og det har tilmed forpligtet os til at samarbejde med andre virksomheder for at begrænse ressourceforbruget og genbruge affaldsprodukter.

En symbiose mellem virksomheder

Det bedste danske eksempel på det er Kalundborg Symbiosis. I Kalundborg ligger en af Gyprocs store produktionsfaciliteter. Den skaber mange arbejdspladser, og så indgår den i et samarbejde med en række andre virksomheder omkring den nordvestsjællandske by. Her har man med den indbyrdes aftale og intelligent styring opnået at udnytte spildvarme og affaldsprodukter – ved at virksomhederne køber eller bortskaffer overskud fra hinanden og bruger det i egen produktion.

Kalundborg Symbiosis er eksisteret i mere end 40 år og er stadig under udvikling. Gyproc har med andre ord været en pioner inden for den cirkulære økonomi, og det er virksomhedens ambition at fortsætte denne satsning på genanvendelse og genbrug. Det giver rigtig god økonomisk og miljømæssig mening, og det er den eneste mulighed for fremtiden.

gyproc.dk/miljø kan du læse mere om vores arbejde med cirkulær økonomi samt om de bæredygtige fordele ved at bygge let.

Saint-Gobain Denmark A/S, Gyproc tilbyder kompetencer og løsninger med fokus på et godt miljø og velvære for mennesker. Vi udvikler og leverer innovative, sikre og bæredygtige systemer til letbyggeri baseret på gips og stål. Alle Gyproc systemer er 100% genanvendelige og har dokumenterede miljøvaredeklarationer (EPD).

Gyproc er en del af den internationale Saint-Gobain Group, grundlagt i Frankrig i 1665. Saint-Gobain har 190.000 ansatte i 64 lande. Gruppen udvikler, producerer og distribuerer innovative produkter til byggeindustrien, med det formål at tilbyde komfortable og bæredygtige løsninger med fokus på menneskets leverum.

Saint-Gobain ejer varemærket Gyproc®.

Denne artikel er publiceret af Saint-Gobain Danmark A/S i kategorien

Flere artikler fra Saint-Gobain Danmark A/S

Brandklassen har betydning, når det gælder

Det er truslen om brand, der udgør en af de største risici for mennesker i det byggede miljø. Ifølge Beredskabsstyrelsen har vi i Danmark...

Kofi Annan, Al Gore og nu også Kalundborg Symbiosen

Kalundborg Symbiose, som Gyproc har været en aktiv del af siden 1972, er netop blevet tildelt den internationale og prestigefyldte...

Gyproc har altid tænkt cirkulært – og det fortsætter vi med

Den cirkulære økonomi, hvor alt genbruges og genanvendes er en nødvendig i en verden af knappe ressourcer. Gyproc har tænkt cirkulært i...

ODEON vinder Grand Prix pris i Lissabon

Det 11. Saint-Gobain Gypsum International Trophy Awards blev for nylig afholdt i Lissabon, hvor 87 projekter fra 37 lande konkurrerede om...

Ny akustikplade sikrer endnu bedre lydkomfort

Med den nye akustiske plade Gyptone Acoustic Sealed kan akustikken yderligere forbedres i rum med perforerede akustiklofter.Nu kan...

Vores nye DGNB-konsulenter er klar til at hjælpe

Hos Saint-Gobain Gyproc arbejder vi dagligt med rådgivning til byggebranchen, herunder bæredygtige løsninger ift. DGNB certificerede...